Encounters in Artistic Research: The Kiribati Notes

• Evenement
Encounters in artistic research_no text.jpg
  • Datum
    • datum

• Tijd
    • starttijd

• eindtijd

• Locatie

Andrea Elkenbrachtzaal - Prins Claus Conservatorium

locatie

Op donderdag 26 september om 20:30 uur vormt het Prins Claus Conservatorium het decor voor een uitvoering van The Kiribati Notes. Het dramastuk Van Tale Næss verkent thema's als auteurschap en klimaatverandering en wordt gepresenteerd door een artistiek collectief van alumni en studenten van Nordic Black Xpress, Academie Minerva en het Prins Claus Conservatorium.

The Kiribati Notes is het vervolg van een langere samenwerking tussen het Nordic Black Theatre uit Oslo en Academie Minerva. In 2023 kwamen zij samen op het conservatorium om vorm te geven aan een tekst van Tale Naess over de Kiribati klimaatvluchtelingen.

Door de stijging van de zeespiegel worden de Kiribati-eilanden opgenomen door de zee. De bewoners van de Kiribati-eilanden staan bekend als de eerste klimaatvluchtelingen. Zij hebben de rechtzaak voor het aanvragen van asiel verloren.

Het internationale gezelschap oriënteerde zich tijdens de maaksessie op hoe zij het verhaal kunnen vertalen in verschillende kunstvormen. The Kiribati Notes is een samenwerking met docenten Michiel Jansen en Jan Ruerd Oosterhaven.

Encounters in artistic research_header_2024.jpg

Encounters in Artistic research

Voorafgaand aan de uitvoering geeft Tale Næss een lezing over onder andere het schrijfproces van The Kiribati Notes. De lezing en The Kiribati Notes zijn onderdeel van de onderzoekstweedaagse Encounters in Artistic Research.

Ben je een student of onderzoeker in de kunsten en wil je je verder verdiepen in artistiek onderzoek? Neem deel aan Encounters in Artistic research. Op 26 en 27 september 2024 organiseren het Kenniscentrum Kunst & Samenleving (Hanze) en Research Centre Arts in Society (RUG) twee dagen vol presentaties, workshops en tentoontstellingen. Je ontdekt verbeeldingsrijke en onverwachte verbindingen tussen theorieën, praktijken, kunstwerken en onderzoek.

Deelname aan het evenement is gratis. Je kunt je aanmelden voor de lezing + The Kiribati Notes of het hele programma via de link onderaan deze pagina.

• Kunst en Cultuur