VIPS: Een betrouwbaar steunpunt voor studenten aan de Hanze

michelle garnier.jpg

Studenten in het hoger onderwijs zoeken vaak naar begeleiding en ondersteuning, zowel op academisch als persoonlijk vlak. Michèle Garnier en Marije Vellinga-Amersfoort delen hun verhaal over het ontstaan en de waarde van het VIPS-loket (Vraag en Informatiepunt Studenten) binnen de Academie voor Sociale Studies.

Michèle Garnier, dean bij de Academie voor Sociale Studies, vertelt hoe het idee voor VIPS ruim twee jaar geleden ontstond. Geïnspireerd door succesvolle initiatieven bij ROC's en MBO's, waar hulpverlening dicht bij de studenten was georganiseerd, zag Michèle de potentie voor een vergelijkbaar systeem binnen de Hanze. "Met de coronapandemie werd de behoefte aan mentale ondersteuning onder studenten alleen maar duidelijker," zegt Michèle. "Het was essentieel om een plek te creëren waar studenten snel en effectief geholpen konden worden.” 

Marije Vellinga-Amersfoort, docent bij Social Work, begon haar carrière in Human Resource Management en werkte als loopbaanadviseur voordat ze overstapte naar het onderwijs. Sinds 2012 is ze betrokken bij diverse projecten met een sterke focus op studentenwelzijn. Tijdens de coronapandemie startte ze samen met collega Marian Broer een dagelijks online inloopspreekuur om studenten te ondersteunen in een tijd van grote onzekerheid.  

VIPS in de praktijk 

Met de heropening van de scholen werd VIPS verankerd binnen de Hanze. Het loket biedt nu vier ochtenden per week laagdrempelige inloopmogelijkheden voor studenten. VIPS is niet bedoeld om bestaande ondersteuningsstructuren te vervangen, maar om een aanvulling te bieden op de diensten van het decanaat en de studentenpsychologen. "We willen studenten snel en effectief helpen bij hun studiegerelateerde vragen en hen, indien nodig, doorverwijzen naar externe hulpverleners," legt Marije uit. 

Een unieke samenwerking met WIJ Groningen en de Tintengroep zorgt ervoor dat studenten ook voor niet-studiegerelateerde vraagstukken snel hulp kunnen krijgen. Deze organisaties bieden ondersteuning bij zaken zoals schulden, eenzaamheid en persoonlijke problemen. "De kracht van deze samenwerking ligt in de korte lijntjes en de snelle toegankelijkheid van de hulpverlening," zegt Marije. 

Impact en ervaringen 

VIPS heeft al een aanzienlijke impact gehad op het welzijn van studenten. "Studenten waarderen de laagdrempeligheid en de bereikbaarheid van het VIPS-loket enorm," vertelt Marije. "Ze kunnen er terecht met uiteenlopende vragen, van problemen met Blackboard tot persoonlijke crisissen." De persoonlijke aanpak en de nabijheid van hulp maken een groot verschil. Michèle deelt een voorbeeld: "Een student kwam binnen in paniek omdat ze zonder woning dreigde te komen. De hulpverleners konden haar direct helpen door haar in contact te brengen met de juiste instanties voor huisvesting en financiële ondersteuning.”  

Studenten hebben aangegeven dat VIPS hen helpt om hun focus weer op hun studie te leggen en voorkomt dat ze voortijdig afhaken. "Het gevoel van gezien en gehoord worden is enorm belangrijk. Een eenvoudig appje van een hulpverlener kan al veel stress wegnemen," benadrukt Michèle.  

De toekomst van VIPS 

Zowel Michèle als Marije zien een veelbelovende toekomst voor VIPS, hoewel de continuïteit afhankelijk is van financiering. "Voor dit jaar is de financiering geregeld, maar voor de toekomst is er nog onzekerheid," legt Michèle uit. "Het is van groot belang dat we blijven investeren in VIPS om de continuïteit en verdere ontwikkeling van dit waardevolle initiatief te waarborgen." 

Marije en Marian zijn als coördinatoren van VIPS vastbesloten om de communicatie en zichtbaarheid van het loket verder te verbeteren. "We willen dat nog meer studenten de weg naar VIPS weten te vinden. Ons uiteindelijke doel is om bij te dragen aan de zichtbare verbetering van het onderwijs en ervoor te zorgen dat studenten hun studie succesvol kunnen afronden, ondanks eventuele obstakels die ze onderweg tegenkomen," zegt Marije.  

Door een laagdrempelige, toegankelijke en geïntegreerde aanpak biedt VIPS de hulp die bijdraagt aan het welzijn en de studiesuccessen van studenten. Michèle en het MT hebben samen een systeem opgezet dat niet alleen aansluit bij de visie van de Hanze op persoonlijke ontwikkeling en groei, maar ook een veilige en ondersteunende omgeving creëert voor de studenten. 

Met VIPS is de Hanze goed op weg om een nieuw tijdperk in studentenwelzijn in te luiden, een tijdperk waarin geen student meer alleen hoeft te staan met zijn of haar problemen. "Iedereen doet ertoe," besluit Michèle. "En met VIPS laten we zien dat we er echt voor onze studenten zijn, in goede en slechte tijden.” 

De Hanze investeert, net als andere hogescholen en universiteiten, extra in de kwaliteit van onderwijsdoor middel van kwaliteitsafspraken. We zetten daarbij in op thema's als studentbegeleiding- en welzijn, ontwikkeling van medewerkers en goede en passende onderwijsfaciliteiten.De kwaliteitsafspraken zijn tot stand gekomen met de input van studenten, medewerkers, het management, de medezeggenschap en het werkveld en bestaan uit 23 maatregelen binnen drie investeringslijnen.