Succes van leergemeenschappen: talentgerichte benadering onderwijs

Marielle van den Hul-Kuijten

In een tijd waarin de educatieve wereld voortdurend verandert, speelt Marielle van den Hul - Kuijten, onderwijskundige en docent aan de Pedagogische Academie, een verbindende rol bij het vormgeven van effectieve leergemeenschappen.

Betrokken bij kwaliteitsafspraak 2.6 richt zij zich op het verbeteren van de kwaliteit van leergemeenschappen binnen het hoger onderwijs. Door haar toewijding en de impact van haar werk inspireert zij anderen om de kracht van collectief leren te omarmen.

Een basis in pedagogiek en onderwijskunde

Marielles achtergrond als docent onderwijskunde en pedagogiek bij de Pedagogische Academie heeft haar voorbereid op een vooruitstrevende rol in het onderwijs. Van haar werk als lerarenopleider tot het ontwikkelen van een master in Talentontwikkeling en Diversiteit, haar ervaringen hebben geleid tot een diep begrip van hoe gemeenschappen van lerenden effectief kunnen functioneren. Haar onderwijs aan HBO-docenten benadrukt de waarde van kleine, interactieve ‘communities of learners’, een benadering die zich heeft bewezen als succesvol, maar die ook ruimte biedt voor onderzoek en verbetering.

Innovatie door onderzoek en praktijk

Marielle: "In 2015 kreeg ik de kans om mee te werken aan de ontwikkeling van de huidige Master Talentontwikkeling en Diversiteit aan de Pedagogische Academie. Gezien mijn expertise als onderwijskundige en mijn ervaring met leergemeenschappen, werd mij gevraagd of ik de onderwijsvisie wilde vormgeven en uitwerken.” Haar onderzoek heeft essentiële inzichten opgeleverd over de kwaliteit van ‘peer feedback’ binnen deze groepen. Dit onderzoek resulteerde in een promotieplaats waar zij haar bevindingen kon verdiepen, wat bijdraagt aan de theorie en praktijk van talentgerichte benaderingen in leergemeenschappen.

De kracht van professionele autonomie

Het verhaal van Marielle benadrukt ook de kracht van professionele autonomie en de steun van haar leidinggevende bij het nastreven van educatieve innovaties. Door de professionele vrijheid die ze kreeg om haar onderwijs- en onderzoeksinteresses te koppelen aan wat nuttig en nodig is voor de onderwijspraktijk, heeft ze trainingen en materialen ontwikkeld die nu worden gebruikt in de Pedagogische Academie en daarbuiten. Deze hulpmiddelen, zoals de kaartenset gebaseerd op 14 principes van effectieve learning communities, dragen bij aan de kwaliteit van het onderwijs.

Marielle: “Deze gelden hebben kansen gecreëerd voor onderwijsinnovatie. Het zijn de kwaliteitsafspraken die ons hebben geholpen te identificeren wat onze school nodig heeft en dit grondig te onderzoeken, zodat we op basis daarvan ons nieuwe onderwijs kwalitatief kunnen doorontwikkelen. Ze stellen ons in staat deze inzichten weer te delen in andere schools en opleidingen, waardoor we gezamenlijk kunnen groeien en het onderwijs verder kunnen verrijken.”

Uitdagingen en voldoening

Ondanks de successen waren en blijven er uitdagingen, zoals het definiëren en afstemmen van de term 'leergemeenschap' binnen diverse educatieve contexten in de praktijk. Deze uitdagingen hebben echter geleid tot diepgaande discussies en leerervaringen, die Marielle als waardevolle ervaringen beschouwt binnen haar werk. Haar verhaal is een krachtig voorbeeld van hoe persoonlijke passie en professionele groei kunnen samengaan met het streven naar beter onderwijs.

Vooruit kijken

Marielle blijft vooruit kijken, met de focus op de ontwikkeling van talentgerichte interacties binnen leergemeenschappen en het bevorderen van een co-constructieve, collectieve benadering van leren. Hierbij wordt de nadruk gelegd op het gezamenlijk delen van verantwoordelijkheid voor het leerproces, het uitwisselen van perspectieven en het opbouwen van kennis door interactie en dialoog. Het doel is om een diepere en meer betekenisvolle leerervaring te creëren die de individuele en collectieve groei bevordert en specifiek bijdraagt aan ontwikkeling van talent. Want iedereen is talentvol, mits talentvol benaderd.

Het promotietraject van Marielle met de werktitel De rol van medestudenten in opkomend talent in leergemeenschappen zal naar verwachting eind 2025 afgerond worden.

De Hanze investeert, net als andere hogescholen en universiteiten, extra in de kwaliteit van onderwijs door middel van kwaliteitsafspraken. We zetten daarbij in op thema's als studentbegeleiding- en welzijn, ontwikkeling van medewerkers en goede en passende onderwijsfaciliteiten. Kwaliteitsafspraak 2.6 richt op het faciliteren van docenten om te onderzoeken wat de succesfactoren zijn van leergemeenschappen en hun onderwijspraktijk, inclusief het leren van docentonderzoekers. De kwaliteitsafspraken zijn tot stand gekomen met de input van studenten, medewerkers, het management, de medezeggenschap en het werkveld en bestaan uit 23 maatregelen binnen drie investeringslijnen.