Kwaliteitsimpuls voor studentbegeleiding bij de Academie Verpleegkunde

kwaliteitsimpuls christien en janny

Bij de Academie voor Verpleegkunde staat studentwelzijn al jarenlang centraal. De aanpak van de Academie Verpleegkunde is niet alleen vernieuwend, maar ook effectief gebleken, vooral in de uitdagende tijden van de coronapandemie. Met een gedegen basis en continue aanpassingen aan de behoeften van de studenten, wordt gestreefd naar om een omgeving te creëren waarin studenten optimaal kunnen leren en zich ontwikkelen.

De Basis: Het SLB-Bureau

Christien: “Zes tot zeven jaar geleden besloten we om de studentbegeleiding en studieloopbaanbegeleiding opnieuw vorm te geven. We hebben toen een SLB-bureau opgericht, bestaande uit een vaste groep docenten die specifiek getraind zijn en zich richten op de begeleiding van studenten.” Christien vertelt verder: “Dit SLB-bureau is verantwoordelijk voor alle studenten van de Academie voor Verpleegkunde, met dagelijkse spreekuren waar studenten terecht kunnen voor ondersteuning. Elk student heeft gedurende de hele opleiding een vaste SLB-er om te spreken over studievoortgang, loopbaanmogelijkheden en eventuele obstakels. Deze vaste SLB-er zorgt voor continuïteit en helpt bij het opbouwen van een vertrouwensband met de studenten.”

Versterking door kwaliteitsgelden

Janny: “Met de kwaliteitsgelden hebben we geïnvesteerd in meer individuele gesprekken. Voorheen spraken we studenten vooral in het eerste jaar individueel. Nu voeren we ook in het tweede jaar twee verplichte gesprekken en blijven we studenten in jaar drie en vier benaderen voor ondersteuning. Daarnaast organiseren we jaarlijks studiemiddagen, ook gefinancierd door kwaliteitsgelden, waarin we ons verder bekwamen in relevante onderwerpen. Dit zorgt ervoor dat het team altijd up-to-date is en de best mogelijke begeleiding kan bieden.”

Impact op studenten en docenten

Door de overstap van vraaggericht naar aanbodgericht werken merken Janny en Christien dat studenten beter begeleid worden gedurende hun hele studie. Regelmatige feedback van studenten en nauwe samenwerking met de studievereniging Cura hebben hen inzicht gegeven in de behoeften van de studenten. Ze hebben geleerd dat intensieve begeleiding in het eerste jaar, gevolgd door vraaggerichte ondersteuning, niet voldoende was, vooral niet tijdens de coronaperiode. Daarom hebben zij de begeleiding geïntensiveerd en meer gestructureerde ondersteuning geboden in alle jaren van de opleiding.

Ook voor docenten heeft deze nieuwe werkwijze voordelen opgeleverd. Door binnen het SLB-team te werken met aandachtsgebieden zoals studeren met beperkingen, topsporters, langstudeerders en internationalisering, kunnen docenten specifieke expertise opbouwen en gerichte ondersteuning bieden. Het hele team ervaart dit als zeer positief.

Innovatieve faciliteiten en samenwerkingen

Dankzij kwaliteitsgelden is een Studentplein ingericht. Hier vinden de spreekuren plaats en wordt samengewerkt met Hanze Student Support en het decanaat en heeft het Hanze Studiekeuzeadvies tweewekelijks zitting op het studentplein. Dit initiatief is een samenwerking tussen de Academie voor Verpleegkunde en de School voor Gezondheidszorg (SAGZ). Christien: Het studentplein biedt een centrale plek waar studenten verschillende vormen van ondersteuning kunnen vinden, wat een enorme verbetering is in de toegankelijkheid van onze diensten.” Het studentplein en het SLB-bureau dienen als voorbeeld binnen de Hanze voor hoe effectieve studentbegeleiding kan worden georganiseerd.

Toekomst

Janny: “We blijven ons ontwikkelen en kijken voortdurend hoe we onze begeleiding verder kunnen verbeteren.” Een recente ontwikkeling is de inzet van een hogeschooldocent met aandachtsgebied studentwelzijn. Deze rol geeft een extra boost aan de aandacht voor studentwelzijn binnen het curriculum. Daarnaast onderzoeken zij nieuwe begeleidingsconcepten, zoals het werken met kerngroepen of stamgroepen, om de “sense of belonging” en continuïteit gedurende de opleiding te versterken. Dit concept wordt momenteel getest met behulp van kwaliteitsgelden.

De inzet voor studentbegeleiding is fundamenteel voor het succes en welzijn van de studenten. Door voortdurende innovatie en investeringen in kwaliteit, streven Janny en het SLB-team ernaar om de studenten de best mogelijke begeleiding te bieden. Hun aanpak, die zich kenmerkt door een vaste begeleidingsstructuur, proactieve ondersteuning en nauwe samenwerking met studieverenigingen, dient als voorbeeld binnen de Hanze en daarbuiten. Met deze fundamenten blijven zij bouwen aan een toekomst waarin iedere student zich gezien, gehoord en ondersteund voelt.

De Hanze investeert, net als andere hogescholen en universiteiten, extra in de kwaliteit van onderwijs door middel van kwaliteitsafspraken. We zetten daarbij in op thema's als studentbegeleiding- en welzijn, ontwikkeling van medewerkers en goede en passende onderwijsfaciliteiten. De kwaliteitsafspraken zijn tot stand gekomen met de input van studenten, medewerkers, het management, de medezeggenschap en het werkveld en bestaan uit 23 maatregelen binnen drie investeringslijnen.