Het onderwijslandschap is voortdurend in beweging en niemand weet dat beter dan Roy Epping en Harold Hofenk van de opleiding Sport Studies. Met hun betrokkenheid bij de Hanze en hun werk binnen het Learning Lab, spelen zij een belangrijke rol in de vernieuwing van onderwijspraktijken. Ze geven inzicht in hun inspirerende werk, de uitdagingen die ze tegenkomen en de successen die ze hebben behaald.
Het Learning Lab is een initiatief dat voortkomt uit de ambitie van de Hanze om als "Engaged University" een actieve rol te spelen in de regio. Volgens Harold is het Learning Lab ontworpen om 9 Innovatiewerkplaatsen (IWP's) te ondersteunen. Deze werkplaatsen fungeren als broedplaatsen voor samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en de praktijk, waarbij studenten en professionals uit verschillende disciplines samenkomen om echte vraagstukken aan te pakken. Dit gebeurt in het kader van de kwaliteitsafspraken die zijn gemaakt om de relevantie en impact van het onderwijs te vergroten.
Paradoxen en uitdagingen
Eén van de interessante aspecten die Harold en Roy in het Learning Lab hebben opgedaan is de aanwezigheid van diverse paradoxen. Harold: “Een treffende paradox binnen een IWP is de wens om diversiteit te omarmen. Bij voorkeur werk je met studenten van verschillende opleidingen en betrek je de lokale overheid, het bedrijfsleven, eindgebruikers en kennisinstellingen. Dit creëert een rijke diversiteit. Tegelijkertijd streef je binnen een IWP naar gedeelde waarden. Hoe meer je die diversiteit omarmt, hoe uitdagender het echter wordt om eensgezindheid te realiseren.”
Een andere paradox is het evenwicht tussen lange en korte termijn doelen. Aan de ene kant denk je, vanuit de transitie, aan waar de sport- of zorgsector over 20 jaar moet staan, terwijl je op korte termijn kleine successen moet boeken om voortgang en enthousiasme te behouden. Dit is de paradox van lange termijn versus korte termijn: hoe houd je tegelijkertijd beide levend? Bij een paradox brokkelt er altijd iets af als je aan één kant acteert. Daarom is het voor IWP-coördinatoren vaak een uitdaging om de juiste balans te vinden.
Betrokkenheid van studenten
Een cruciaal element van het Learning Lab is de betrokkenheid van studenten. Er zijn jaarlijks zo'n 200 studenten actief binnen de IWP's. Deze studenten werken aan uiteenlopende projecten, variërend van sport- en gezondheidsinitiatieven tot sociale vraagstukken. "De impliciete kennis die studenten opdoen door hun betrokkenheid bij deze projecten is van onschatbare waarde en kan vaak niet worden vastgelegd in traditionele onderwijsvormen," benadrukt Roy.
Daarnaast wijst Harold op de dynamiek van de arbeidsmarkt, die invloed heeft op de continuïteit van de IWP's. Het verlies van belangrijke coördinatoren of stakeholders kan leiden tot het opnieuw opbouwen van relaties en kennis. Dit benadrukt het belang van relationeel kapitaal en de noodzaak om flexibel en veerkrachtig om te gaan met personele veranderingen. De laatste tijd zijn ze vooral actief om de impact vanuit het verleden in beeld te brengen en naar de toekomst een impactagenda met het werkveld op te stellen om de komende jaren daarin samen op te trekken.
Succesverhalen en impact
Ondanks de uitdagingen zijn er veel succesverhalen te vertellen. Een inspirerend voorbeeld is het zwemprogramma ontwikkeld door student Rozemijn Wiersma. Zij creëerde een zwemaanbod voor kinderen die door culturele of taalbarrières niet konden zwemmen. Dit initiatief werd zo goed ontvangen dat het nu een structureel programma is geworden, bekroond met een Hanze Innovatieprijs.
Een ander succesverhaal betreft het IWP BIOR - Beweegvriendelijke Inrichting Openbare Ruimte. Ondanks het wegvallen van subsidies, slaagde de IWP-coördinator erin om een consortium van partners te vormen die gezamenlijk de financiering van het project op zich nemen. Dit resulteerde in significante verbeteringen in de openbare ruimte die bewegen en sporten stimuleren. Een van de rijke praktijken hierin is de schoolpleinenrevolutie.
Transactionele Analyse als leermethode
Een interessante methodiek die naast het Learning Lab wordt toegepast, is de Transactionele Analyse (TA). "De theorie helpt bij supervisie en begeleiding door de rollen van ouder, volwassene en kind te begrijpen en te gebruiken," legt Roy uit. "Dit bevordert de autonomie van studenten en voorkomt dat ze in een passieve rol terechtkomen. TA wordt niet alleen toegepast op studenten, maar ook op de relatie tussen docenten en leidinggevenden, wat bijdraagt aan een volwassen, constructieve interactie."
Toekomstperspectieven
Roy en Harold zien een toekomst waarin regionale verankering en flexibiliteit centraal staan. Een voorbeeld hiervan is het idee om lokale dependances te creëren om reistijd en -kosten voor studenten te verminderen. Daarnaast is er een beweging gaande om het onderwijs minder afhankelijk te maken van traditionele structuren zoals vaste roosters en campusgebonden lessen. Dit vraagt om lef en bereidheid om oude gewoontes los te laten en nieuwe manieren van werken te omarmen.
Het gesprek met Roy en Harold biedt een inspirerende kijk op de mogelijkheden en uitdagingen binnen het hedendaagse onderwijs. Hun werk binnen het Learning Lab toont aan dat samenwerking, innovatie en flexibiliteit de sleutel zijn tot het creëren van betekenisvolle leerervaringen en het bevorderen van regionale ontwikkeling. Het Learning Lab dient als voorbeeld voor hoe onderwijsinstellingen kunnen bijdragen aan regionale ontwikkeling en tegelijkertijd waardevolle leerervaringen voor studenten kunnen creëren.
De Hanze investeert, net als andere hogescholen en universiteiten, extra in de kwaliteit van onderwijs door middel van kwaliteitsafspraken. We zetten daarbij in op thema's als studentbegeleiding- en welzijn, ontwikkeling van medewerkers en goede en passende onderwijsfaciliteiten. De kwaliteitsafspraken zijn tot stand gekomen met de input van studenten, medewerkers, het management, de medezeggenschap en het werkveld en bestaan uit 23 maatregelen binnen drie investeringslijnen.
Feedback component
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?