In een onderwijs waar cijfers en prestatiedruk vaak centraal staan, zijn er initiatieven die de menselijkheid weer een plek geven binnen de academische wereld. Een voorbeeld hiervan is de Studiehuiskamer, waar Louisa Rengers-Pleiter een sleutelrol speelt. Haar verhaal is er een van toeval, passie en vooral van een diepgeworteld geloof in het potentieel en welzijn van studenten.
Louisa begon haar carrière aan de Hanze 17 jaar geleden, zonder ooit de intentie te hebben gehad om docent te worden. Louisa: "Ik was nooit van plan om les te gaan geven en toch is dat gebeurd," vertelt ze. Haar oorspronkelijke studie Engels, beïnvloed door haar half-Engelse achtergrond, leidde haar naar een plek waar ze haar draai vond en uiteindelijk ook haar passie: het begeleiden van studenten in hun persoonlijke en academische ontwikkeling.
De overgang naar Interculturele Vaardigheden
Bij IBS kwam Louisa in aanraking met het vak Intercultural Skills in Business. Deze ontdekking leidde tot een nieuwe uitdaging: het onderwijzen van interculturele vaardigheden. “Taal is cultuur en cultuur is intercultureel,” legt Louisa uit. Haar ervaring en inzichten uit dit vakgebied sloten naadloos aan bij haar rol als studieloopbaanbegeleider, waar ze bekend stond om haar persoonlijke benadering en empathie.
Ondersteuning voor langstudeerders. De Studiehuiskamer kwam op Louisa's pad via een cursus georganiseerd door Chris de Bruin van de Hogeschool Utrecht. De Studiehuiskamer, gefinancierd door kwaliteitsafspraken, richt zich op langstudeerders - studenten die om verschillende redenen langer over hun studie doen dan gepland. Louisa beschrijft de studiehuiskamer als een "veilige ruimte waar niet geoordeeld wordt, waar studenten zichzelf kunnen zijn en steun vinden bij elkaar." Hier draait het niet om perfectie, maar om vooruitgang, hoe klein die ook mag zijn.
Maatwerk en persoonlijke begeleiding
Eén van de meest opvallende aspecten van de Studiehuiskamer is de focus op maatwerk en persoonlijke begeleiding. Louisa benadrukt: “Elke student krijgt wat hij of zij nodig heeft.” Ze vertelt over een student die na jaren van schuldgevoel voor het eerst zonder zorgen wakker werd, simpelweg omdat zij een gestructureerde studiedag had weten te organiseren. Dit soort persoonlijke successen zijn een directe weerspiegeling van de aanpak in de studiehuiskamer.
Gemeenschap en sociale cohesie
Louisa ziet de kracht van de Studiehuiskamer in de gemeenschap die het creëert. Studenten die deelnemen aan de Studiehuiskamer vormen een hechte groep die elkaar motiveert en ondersteunt. Ze delen successen, maar ook worstelingen, en helpen elkaar waar mogelijk. Dit gevoel van samenhorigheid is cruciaal voor hun motivatie en welzijn. “Het is een ruimte waar niet geoordeeld wordt, waar studenten zichzelf kunnen zijn en steun vinden bij elkaar,” aldus Louisa.
Succesverhalen en kleine overwinningen
Het succes van de Studiehuiskamer wordt niet gemeten in grote cijfers, maar in persoonlijke verhalen en kleine overwinningen. Louisa deelt trots verhalen van studenten die dankzij de steun en structuur van de Studiehuiskamer eindelijk hun studie hebben kunnen afronden. Ze benadrukt dat het doel is om studenten te helpen “met een waardig gevoel de deur uit te lopen.”
De toekomst van de Studiehuiskamer
Louisa pleit voor de continuïteit van dit initiatief. Ze ziet de Studiehuiskamer als een essentieel onderdeel van het studentenwelzijn en is vastberaden om te vechten voor de voortzetting ervan. Louisa: ”Als we dit in september niet kunnen voortzetten, dan gaan mensen echt weer zwerven," waarschuwt ze. Haar hoop is dat dergelijke initiatieven op termijn overbodig worden, omdat studenten dan al eerder de nodige steun en structuur krijgen om hun studie succesvol te doorlopen.
Het verhaal van Louisa Rengers-Pleiter en de Studiehuiskamer is een inspirerend voorbeeld van hoe empathie, structuur en gemeenschap het verschil kunnen maken in het leven van studenten. Het laat zien dat achter elke langstudeerder een uniek verhaal schuilt en dat met de juiste steun en begeleiding elke student zijn of haar potentieel kan bereiken. Louisa's toewijding en passie herinneren ons eraan dat onderwijs niet alleen draait om kennisoverdracht, maar ook om zorg en menselijkheid.
De Hanze investeert, net als andere hogescholen en universiteiten, extra in de kwaliteit van onderwijs door middel van kwaliteitsafspraken. We zetten daarbij in op thema's als studentbegeleiding- en welzijn, ontwikkeling van medewerkers en goede en passende onderwijsfaciliteiten. De kwaliteitsafspraken zijn tot stand gekomen met de input van studenten, medewerkers, het management, de medezeggenschap en het werkveld en bestaan uit 23 maatregelen binnen drie investeringslijnen.
Feedback component
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?