De kunst van samenwerken: inzichten uit een docentstage

Linda Mellens-Schrage.jpg

Bij de Hanze wordt volop ingezet op onderwijskwaliteit door middel van kwaliteitsafspraken, met specifieke aandacht voor de praktijkgerichte ontwikkeling van docenten. Docentstages spelen een cruciale rol bij het behouden van een levendige connectie tussen onderwijs en de voortdurend veranderende beroepspraktijk.

In een inspirerend gesprek geeft Linda Mellens-Schrage ons een kijkje in haar ervaringen tijdens haar docentstage bij het lectoraat Verslavingskunde en Forensische Zorg. Linda heeft een achtergrond in het personen- en familierecht en het jeugdrecht die gekenmerkt wordt door passie, uitdagingen en waardevolle inzichten. 

Linda's verhaal begint in 2002 bij de Hanze, toen nog gecombineerd met een loopbaan in de advocatuur. Deze combinatie stelde haar in staat om een diepgaand begrip van zowel de theoretische als de praktische aspecten van het recht te ontwikkelen. Haar besluit om zich 2 jaar geleden volledig op het onderwijs te richten, onderstreept haar toewijding aan de academische en persoonlijke groei van haar studenten. Linda: "Ik vind het fantastisch om mijn praktijkervaring te delen met de studenten. Het voelt als een waardevolle wisselwerking waar we allemaal van leren.” 

Ondanks haar uitgebreide ervaring in het werkveld, werd Linda benaderd voor een docentstage en zocht ze naar een nieuwe uitdaging om haar horizon te verbreden. Dit bracht haar bij de het lectoraat Verslavingskunde en Forensische Zorg en de Innovatiewerkplaats (IWP) Gezinsbenadering, waar ze haar expertise kon inzetten en tegelijkertijd nieuwe inzichten kon opdoen. 

Multidisciplinaire samenwerking

Linda: “Toen de mogelijkheid van een docentstage zich aandiende trok het idee me sterk aan, maar voelde ik, gezien mijn uitgebreide ervaring binnen het werkveld, wel de behoefte aan iets nieuws. Het lectoraat Verslavingskunde en Forensische Zorg bood precies dat: een onbekend terrein waar ik mijn expertise kon inzetten en horizon kon verbreden.” Haar eerdere ervaring met het begeleiden van studenten die al afstudeeronderzoeken deden binnen de Innovatiewerkplaats (IWP) had al een brug geslagen en dit voelde als een kans die perfect aansloot. Linda gaat verder: “Voor mij was het wel essentieel om niet alleen maar mee te lopen. Ik streefde ernaar actief bij te dragen, om werkelijk iets te kunnen betekenen.”  

Tijdens haar docentstage begeleidde Linda masterstudenten van de Master Toegepast Recht, die zich bezighielden met projecten binnen de IWP. Linda geeft aan: "Multidisciplinaire samenwerking binnen de Innovatiewerkplaats was een eye-opener. Het liet me heel duidelijk zien hoe studenten van verschillende opleidingen, (docent)begeleiders en vertegenwoordigers uit het werkveld samen kunnen werken aan gemeenschappelijke doelen.” 

Linda's rol als begeleider stelde haar in staat om haar kennis en praktijkervaring op een betekenisvolle manier te delen, terwijl ze ook leerde van de dynamiek en innovatie binnen de IWP. Linda benadrukt: “Het heeft me echt laten inzien wat het belang is van domein overstijgend denken en multidisciplinaire samenwerking.” 

Overstijgend denken

Een onderdeel van haar stage was de ontwikkeling van een model dat de interacties tussen jeugdhulpverlening en penitentiaire inrichtingen illustreert. Dit model, voortkomend uit het onderzoek van de masterstudenten Toegepast Recht, diende als een krachtig instrument voor zowel academische als praktische toepassingen. Het benadrukt het belang van samenwerking en communicatie tussen verschillende partijen en bood een nieuw perspectief op hoe complexe problematiek kan worden aangepakt. 

Studenten profiteren van de unieke expertise en ervaringen die docenten meebrengen vanuit hun stages. Dit kan leiden tot verbeterde lesmaterialen, levendiger discussies en relevantere case studies. Linda: “Het is heel waardevol om nu zelf te hebben ervaren wat multidisciplinair samenwerken tussen studenten van verschillende opleidingen, (docent)begeleiders en vertegenwoordigers uit het werkveld  nu echt betekent en oplevert. Met mijn eigen ervaringen kan ik dat nu nog beter overbrengen op de studenten.”  

De Hanze investeert, net als andere hogescholen en universiteiten, extra in de kwaliteit van onderwijs door middel van kwaliteitsafspraken. We zetten daarbij in op thema's als studentbegeleiding- en welzijn, ontwikkeling van medewerkers en goede en passende onderwijsfaciliteiten. De kwaliteitsafspraken zijn tot stand gekomen met de input van studenten, medewerkers, het management, de medezeggenschap en het werkveld en bestaan uit 23 maatregelen binnen drie investeringslijnen.