De Hanze Makerspace is inmiddels dé plek voor het snijvlak creativiteit en techniek

Hanze makers space.png

Studenten en medewerkers weten de interdisciplinaire werkplaatsen goed te vinden en er worden aan de lopende band innovatieve projecten uitgewerkt. De uitgebreide, open, en deskundige werkplaatsen van de Hanze Makerspace (HMS) vervagen de grenzen tussen verschillende creatieve en technische disciplines van de technische schools.

Alles wat met maken te maken heeft komt hier samen, van traditioneel handwerk zoals borduren tot geavanceerde machinale technieken zoals CNC en grootschalig 3D printen. Ook digitaal komt aan bod met media ruimtes, Virtual Reality, en vele software voor design en ontwikkeling.

Ontstaansgeschiedenis

Het idee van een ‘generieke werkplaats‘ begon zo’n zeven jaar geleden. Kjell Neumann, de coördinator van de Hanze Makerspace zegt hierover: “Het was toen nog heel open. Het idee leefde wel dat er iets moest komen tussen schools in: iets praktisch, iets verbindend en iets met werkplaatsen.” Jaren later, midden in de coronaperiode, begon het idee voor een generieke Hanze werkplaats concretere vormen aan te nemen tijdens online Teams-vergaderingen met een groot aantal afgevaardigden van schools. Met hulp van een extern bureau ontstond daarop een voorstel dat deze nieuwe werkplaats opdeelde in vele afzonderlijke segmenten en specialisatie om in de vele wensen en eisen te voorzien.

Echter werd dit idee snel terzijde geschoven. Kjell: “De essentie van een echte interdisciplinaire werkplaats krijg je alleen door je ruimtes in te richten naar je gebruiksfilosofie: een open, integratieve ruimte waar mensen elkaar tegenkomen en kennis, ervaringen en passie kunnen delen, niet beperkt door segmentering en muren. Het resulterende, herziene inrichtingsplan biedt nu dan ook zeer open, zichtbare en multifunctionele ruimtes. De financiering uit de kwaliteitsgelden bood een uitstekende gelegenheid om dit project te realiseren. Het stelde ons ook in staat om de samenwerking tussen verschillende opleidingen en de persoonlijke en professionele ontwikkeling van zowel studenten als docenten enorm te versterken.”

Wat begon als een vaag idee, is nu een bruisende realiteit die studenten, onderwijs en onderzoek samenbrengt. De Makerspace heeft de kracht van interdisciplinaire samenwerking omarmd, met aanvullende workshops op onderwijs, vrije fabricagemogelijkheden en ‘maak’-ruimtes, professionele multidisciplinaire ondersteuning door praktijkinstructeurs en student-assistenten en is een thuisbasis voor allerhande onderzoeks- en innovatieve projecten zoals agrarische robotica en diverse studentenclubs.

Een werkplaats voor iedereen

Een van de meest krachtige aspecten van de Hanze Makerspace is de toegankelijkheid. Met toegankelijke faciliteiten zoals 3D-printers en lasersnijders biedt het een plek waar studenten van verschillende studierichtingen hun ideeën kunnen realiseren. Ieder individu binnen de Hanze moet uiteindelijk de middelen krijgen om hier eens mee te starten en werken. Dat is het doel van de Makerspace: zelfontwikkeling, innoveren en experimenteren. Dit is ook waardevol voor studenten die niet direct technisch onderlegd zijn: studenten van verpleegkunde, bedrijfskunde of sportstudies zijn ook regelmatig te zien in de Makerspace. Ook hen stelt het in staat om zijdelings bekend te geraken met technische disciplines en de raakvlakken te leren herkennen tussen techniek en eigen vakgebied.

Informele kennisdeling en samenwerking over disciplines heen: dat is waar de Makerspace voor staat. Kjell benadrukt hoe deze omgeving studenten en docenten in staat stelt om elkaar te vinden en van elkaar te leren, waardoor kennis niet beperkt blijft tot één vakgebied. Alleen al het werken in gelijke ruimtes en blootgesteld worden aan de projecten van een geheel ander vakgebied doet inspireren en brengt nieuwe ideeën. Dit komt niet alleen de studenten ten goede, maar versterkt ook het onderwijs als geheel door een persoonlijke en veelzijdige vorm van leren te onderschrijven.

Kjell: “Het hele concept van Makerspace is laagdrempelig kennismaken en daarna doorgroeien op eigen kracht – het thuiszijn in een beetje van alle markten op het gebied van techniek en maken. Voor iedereen: voor elke student, voor elke opleiding.”

Toekomstplannen en visie

Kijkend naar de toekomst, heeft de Makerspace ambitieuze plannen om nog meer te integreren in de beleefwereld van alle studierichtingen aan de Hanze. Het doel is uiteindelijk om zo veel mogelijk opleidingen bij deze dynamische leeromgeving te betrekken, waarbij de focus ligt op het praktisch toepassen van theoretische kennis en hier een technische insteek aan te geven. Dit streven wordt aan gewerkt door de opbouw van steeds meer faciliteiten, zoals een kennisbank, workshops, starterkits en open projecten om aan deel te nemen. De middelen om studenten en docenten uit te rusten met de tools die ze nodig hebben om te innoveren en te excelleren zijn reeds twee jaar later nog steeds vol in aanbouw. Het werk is nooit klaar en er zijn altijd meer tools te bouwen om mensen aan het maken te krijgen.

Een tweedejaars student Elektrotechniek vertelt: “Als deze Makerspace er niet was geweest in de huidige vorm was ik misschien wel weg geweest bij de Hanze. Het is heel laagdrempelig voor studenten om hier om met een idee binnen te stappen, hulp te vragen waar nodig en dit uit te werken tot een tastbaar project. Of het nu gaat om een complex robotproject dat vereist dat we lasersnijden of 3D-printen - mogelijkheden die onze eigen opleiding niet kan bieden - de Makerspace stelt ons in staat om onze creaties niet alleen te realiseren, maar ook te perfectioneren. Hierdoor verbetert niet alleen de kwaliteit van onze projecten, maar krijgen ze ook de afwerking en de professionaliteit die ze verdienen. Deze projecten kunnen we met trots toevoegen aan ons portfolio.”

De Makerspace is niet alleen een plek voor innovatie, maar een levendige ontmoetingsplek waar studenten van alle disciplines samenkomen om te leren, ontwerpen en bouwen.

De Hanze investeert, net als andere hogescholen en universiteiten, extra in de kwaliteit van onderwijs door middel van kwaliteitsafspraken. We zetten daarbij in op thema's als studentbegeleiding- en welzijn, ontwikkeling van medewerkers en goede en passende onderwijsfaciliteiten. De kwaliteitsafspraken zijn tot stand gekomen met de input van studenten, medewerkers, het management, de medezeggenschap en het werkveld en bestaan uit 23 maatregelen binnen drie investeringslijnen.