Op de Hanze is een inspirerend initiatief ontstaan. Docent Manon van 't Hul heeft met haar initiatief C.A.T. een veilige plek gecreëerd voor studenten die zich in het autistische spectrum bevinden. Het begon allemaal met een visie en een diepe persoonlijke motivatie om iets te betekenen voor deze studenten.
Manon vertelt: "Ik wilde al langere tijd graag iets doen voor onze studenten die op het autistische spectrum zitten. Zelf heb ik ook de diagnose, evenals mijn kinderen. Hierdoor zag ik om me heen de uitdagingen en wilde ik daar iets mee doen.”
C.A.T. is opgericht als onderdeel van het nieuwe Academic Counseling Plan binnen de opleiding Creative Media and Game Technology (CMGT) en biedt studenten op het spectrum een plek waar ze zich begrepen en gesteund voelen. De naam C.A.T. staat voor CMGT, Autisme en een nog nader te bepalen T, mogelijk voor Team. "Ik wilde een pakkende naam die ook aansloot bij de studenten. C.A.T. sloeg aan, dus zo ben ik begonnen", legt Manon uit.
Een groeiende gemeenschap
In het eerste jaar trok de club negen studenten aan. Inmiddels is dit aantal gegroeid naar twintig, waarvan gemiddeld veertien tot vijftien studenten per bijeenkomst aanwezig zijn. "Het is mooi om te zien hoe het zich heeft ontwikkeld. Het begon klein, maar nu is het echt een hechte groep geworden", vertelt Manon enthousiast. De bijeenkomsten vinden twee keer per blok plaats en eindigen altijd met een gezamenlijk uitje in de stad.
De bijeenkomsten van C.A.T. zijn informeel en gericht op sociale steun. "Eerst laten we iedereen een beetje kletsen en daarna bespreken we eventuele problemen of leuke dingen die ze hebben meegemaakt. Vaak helpt het al enorm om je verhaal te delen en te merken dat anderen hetzelfde doormaken", legt Manon uit. De sessies eindigen vaak met een rondje Gartic Phone, een online game die voor veel hilariteit zorgt.
Vriendschappen en ondersteuning
Een van de meest waardevolle uitkomsten van C.A.T. is de ontwikkeling van vriendschappen. "Tijdens één van de bijeenkomsten vroegen we wat de studenten eruit wilden halen. Het overgrote deel zei vriendschappen en dat vond ik echt heel mooi", zegt Manon. C.A.T. heeft geleid tot nieuwe vriendschappen en gezamenlijke activiteiten buiten de school om, zoals bioscoopbezoeken en netwerkbijeenkomsten.
Naast sociale steun biedt C.A.T. ook praktische hulp. "We bespreken thema's die spelen bij de studenten, zoals groepswerk en het omgaan met de dagelijkse lesstof. Vaak herkennen ze zich in elkaars verhalen en kunnen ze elkaar helpen met tips en adviezen", vertelt Manon.
Uitbreiding en toekomstplannen
C.A.T. heeft niet alleen binnen CMGT voor een positieve verandering gezorgd, maar heeft ook geleid tot de oprichting van vergelijkbare initiatieven, zoals een ADHD Club en een Stress Circle en de nieuwste support groep G.A.S, oftewel Gender and Sexuality Support Group.
Manon is van plan een soortgelijke ondersteuningsgroep voor medewerkers op te richten. "Ik vraag me af waarom ik nooit iets hoor van medewerkers die op het spectrum zitten. Het zou mooi zijn om ook voor hen een veilige en ondersteunende omgeving te creëren", aldus Manon.
Daarnaast heeft ze ambitieuze doelen voor de toekomst. Ze wil de activiteiten van C.A.T. uitbreiden met excursies naar bedrijven en meer aandacht schenken aan de overgang van studie naar werk. "Het is belangrijk om studenten goed voor te bereiden op het werkveld. We leggen ze hier in een warm bad, alleen hoe gaat het straks bij hun eerste sollicitatiegesprek", vraagt ze zich af.
Manon hoopt dat haar initiatief anderen inspireert. "De Hanze kan met dit soort initiatieven een voorbeeldfunctie hebben", zegt ze. De positieve reacties van studenten, collega’s en andere opleidingen bevestigen dat C.A.T. een waardevolle toevoeging is.
C.A.T. van Manon van 't Hul laat zien hoe een persoonlijke visie en inzet kunnen leiden tot een ondersteunende gemeenschap binnen een onderwijsinstelling. Het biedt een inspirerend voorbeeld van hoe inclusiviteit en begrip het welzijn van studenten kunnen bevorderen. En het allerbelangrijkste: het laat zien hoe waardevol vriendschap en wederzijdse steun kunnen zijn.
De Hanze investeert, net als andere hogescholen en universiteiten, extra in de kwaliteit van onderwijs door middel van kwaliteitsafspraken. We zetten daarbij in op thema's als studentbegeleiding- en welzijn, ontwikkeling van medewerkers en goede en passende onderwijsfaciliteiten. De kwaliteitsafspraken zijn tot stand gekomen met de input van studenten, medewerkers, het management, de medezeggenschap en het werkveld en bestaan uit 23 maatregelen binnen
Feedback component
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?