Bruggen bouwen naar de toekomst: Een visie op verbinding en innovatie in het onderwijs

Petra voogt.jpg

Vanuit de kwaliteitsafspraken is een bijzonder initiatief gegroeid: een experiment om de rol van bruggenbouwers binnen het onderwijs te verkennen. En zo heeft 'bruggen bouwen' een nieuwe betekenis gekregen bij de Hanze. Vandaag de dag gaat het niet enkel om structuren van staal en beton, maar ook om de onzichtbare banden die professionals, studenten en leerinstellingen met elkaar verenigen. Tijdens een gesprek met Petra Voogt, docent Management & Organisatie binnen het Instituut voor Rechtenstudies en ’bruggenbouwer’, werden deze thema’s belicht.

Een bruggenbouwer is iemand die actief werkt aan het verbinden van verschillende werelden, kennisgebieden, mensen en ideeën met als doel het verrijken van de leerervaring en het verbeteren van de relevantie en impact van het onderwijs op zowel individueel als maatschappelijk niveau. Deze rol gaat verder dan het traditionele lesgeven; het is een facilitator, een mentor, en soms zelfs een veranderaar die de grenzen van het onderwijs durft te verleggen om het meer inclusief, toegankelijk en afgestemd op de hedendaagse uitdagingen en kansen te maken.

Petra: “Ik ben van mezelf gewoon al een beetje een bruggenbouwer. Altijd op zoek naar de verbinding tussen collega's onderling en waar we als opleiding naartoe willen. Wat doen we nu en hoe staat dat met elkaar in verbinding? Ik ben wel het type die graag het grotere plaatje erbij zoekt.”

Dubbele missie

Haar rol als bruggenbouwer speelt zich af op twee terreinen: “Ik neem deel aan het experiment dat ons uitdaagt om op nieuwe manieren te verbinden met de regio en werk tegelijkertijd binnen onze eigen instelling aan het versterken van de banden. Het streven is duidelijk: “Ons instituut moet niet alleen nauwer verbonden zijn met de omgeving, maar ook actief inspelen op de behoeften en kansen van het werkveld.”

Deze missie is een gezamenlijke inspanning, waarbij elke docent, student, en collega bijdraagt aan het vormen van een levend netwerk van kennis en interactie. Door het organiseren van onderwijswerkgroepen, creëren we een platform voor dialoog en idee-uitwisseling, waar we samen nadenken over hoe ons onderwijs nog relevanter en verbonden kan zijn met de wereld buiten onze schoolmuren.

Petra: “Voor het experiment ben ik verbonden aan een Innovatie Werkplaats (IWP) Groeningen in Hellum. Wat we daar merken is dat er al mooie contacten/projecten in de regio vorm te geven zijn en er verschillende projecten opgepakt kunnen worden door studenten. Waar we binnen de Hanze nog aan kunnen werken is de flexibiliteit in ons onderwijs zodat er interdisciplinair samengewerkt kan worden aan projecten uit de regio. Dat de studenten even los komen van het curriculum en out of the box een project kunnen benaderen en inzet kunnen leveren. Als we binnen de Hanze kunnen realiseren dat alle studenten 1 dag per week in een IWP werken, maken we al een mooie stap.”

“Binnen dit experiment zetten we de vervolgstappen richting het leren in leergemeenschappen. We constateren waar verbinding en verandering nodig is. We gaan er ook daadwerkelijk mee aan de slag en dat levert de studenten uiteindelijk op dat ze gaan leren met en voor de regio. Samen bouwen aan projecten met professionals, onderzoekers, studenten, docenten. Interdisciplinair. Vaardigheden op het gebied van communicatie, grensoverstijgend denken, analyse, projecten en samenwerking ontwikkelen. Leren in het echt!”

Petra is gedreven door het verlangen het onderwijs een diepere betekenis en bereik te geven. “Het gaat erom dat we als onderwijsinstelling een integraal onderdeel worden van de gemeenschap, een plek waar kennis en samenleving elkaar ontmoeten en versterken. Dit is mijn drijfveer en mijn bijdrage aan een toekomst waarin ons instituut een kruispunt is van ontwikkeling, innovatie en gemeenschapszin.”

Van eenrichtingsverkeer naar samenwerking

Het uitgangspunt hier is dat het leren niet langer een eenrichtingsverkeer is van docent naar student, maar een samenwerking die de grenzen van de schoolbanken overschrijdt. Dit perspectief valt samen met Petra's observatie dat interne onderwijssystemen vaak nog ingrijpende veranderingen behoeven. Haar inzichten zijn niet alleen theoretisch waardevol, maar weerspiegelen ook een praktische benadering. Het benadrukt de noodzaak om praktijkervaring een gelijkwaardige plaats te geven naast theoretisch onderwijs.

Op dit moment is Petra bezig om een event op te tuigen samen met Samenwerking Rijk Noord (SRN), waarbij de rijksorganisaties, docenten en studenten elkaar gaan ontmoeten. Dit initiatief toont aan hoe cruciaal persoonlijke relaties en netwerken zijn voor het smeden van duurzame educatieve en professionele bruggen.

Petra: “Wat ik hoop te zien als gevolg van ons werk als bruggenbouwers, vooral binnen dit experiment, is een ommekeer in de dynamiek tussen ons en het werkveld. Hoewel we nu actief bruggen slaan, hoop ik op een dag dat de vraag niet alleen vanuit ons komt, maar dat ook het werkveld ons benadert met hun behoeften en vraagstukken.”

Ubuntu: ik ben omdat wij zijn

Petra's persoonlijke motto, 'Ubuntu' wat staat voor 'ik ben omdat wij zijn', weerspiegelt niet alleen haar visie op onderwijs maar ook op het leven. In een wereld die steeds ingewikkelder lijkt te worden, herinnert Petra ons er aan dat samenwerking, verbinding en menselijkheid de sleutels zijn tot vooruitgang.Als we streven naar een toekomst waarin onderwijsinstellingen en werkvelden niet alleen naast elkaar bestaan maar ook samenwerken en groeien, dan hebben we nog heel veel mooie bruggen te slaan.

De Hanze investeert, net als andere hogescholen en universiteiten, extra in de kwaliteit van onderwijs door middel van kwaliteitsafspraken. We zetten daarbij in op thema's als studentbegeleiding- en welzijn, ontwikkeling van medewerkers en goede en passende onderwijsfaciliteiten. De kwaliteitsafspraken zijn tot stand gekomen met de input van studenten, medewerkers, het management, de medezeggenschap en het werkveld en bestaan uit 23 maatregelen binnen drie investeringslijnen.