Sustainable Development Goals (SDG's)

Groepswerk in Noorderplantsoen 2022.jpg

Als hogeschool dragen we bij aan de Sustainable Development Goals (SDG's), vanuit onze maatschappelijk betrokkenheid.

In onze Ambitie 2030 hebben we die betrokkenheid verwoord en in ons strategisch plan hebben we die vertaald naar onze 4 maatschappelijke opdrachten. Een aantal jaren geleden zijn we met die ambitie al gestart door een concreet programma te starten gericht op duurzaamheid en daarmee de SDG’s. De komende jaren zal dat programma worden ondergebracht in de maatschappelijke opdrachten zoals geformuleerd in ons strategisch beleidsplan 2021-2026. We doen dit via vernieuwende combinaties vanuit ons onderzoek en onderwijs, met focus op vier voor het Noorden relevante maatschappelijke opdrachten:

  • energie & circulair;
  • gezond & actief;
  • duurzaam & leefbaar;
  • digitaal & verbonden.

Lees er meer over op de pagina onze strategie.

Sustainable Development Goals

In 2018 hebben we de Sustainable Development Goals (SDG's) omarmd. Onze hogeschool was een van de eerste hogescholen die het SDG-charter van SDG Nederland ondertekende. Inmiddels hebben alle hogescholen dat gedaan. De scholen zijn verenigd in een netwerk, de SDG Coalitie HBO, in samenwerking metVereniging Hogescholen en SDG Nederland. Deze coalitie maakt gezamenlijk stappen om het hoger onderwijs te laten bijdragen aan de SDG-Agenda.

In 2019 hebben alle organisatieonderdelen van onze hogeschool de SDG’s opgenomen in hun jaarplan en in 2021 zijn de SDG’s ook verankerd in het strategisch beleidsplan. Onze hogeschool zet zich langs drie sporen in voor duurzaamheid: organisatie, onderzoek en onderwijs. Wij zien het als onze opdracht om een voorbeeldrol te vervullen op het gebied van duurzaamheid. Een belangrijk ijkpunt hierin is de start van de GreenQuest.

GreenQuest

In de afgelopen jaren hebben we invulling gegeven aan de voorbeeldrol die wij ambiëren op het gebied van duurzaamheid. Als eerste onderwijsinstelling in Nederland zijn we gestart met de GreenQuest. Dat is een zoektocht naar groene innovaties om Nederland te helpen verduurzamen. Naar aanleiding van de GreenQuest zijn we begonnen met een aantal uitdagingen, zoals het terugdringen van het gebruik van aardgas in onze gebouwen, het verminderen van ons restafval en het stimuleren van medewerkers en studenten om aan de slag te gaan met de SDG’s!  

Op dit moment werken we binnen de Hanze aan integrale verduurzaming van onze huisvesting conform het Klimaatakkoord. Onze hogeschool produceert nu ruim 400.000 kilo afval per jaar, waarvan 68 procent bestaat uit restafval. Van het restafval is 70 procent recyclebaar, mits dit gescheiden wordt ingezameld. Hierin kunnen we nog verder verbeteren, met name als het gaat om gedragsverandering.

Rolmodellen

We stimuleren onze medewerkers om zich te ontwikkelen tot duurzaam rolmodel. Dit leidt ertoe dat op steeds meer plaatsen het beleid en onze intrinsiek gemotiveerde collega’s elkaar versterken, met duurzame resultaten tot gevolg. Het idee van het rolmodel is dat zij studenten het goede voorbeeld geven en enthousiasmeren. Daarnaast ondersteunt de Hanzehogeschool het gedachtegoed dat docenten belangrijke ambassadeurs zijn op het gebied van duurzaamheid. Met behulp van de docententraining, het Sustainable Development Atelier, helpen we docenten op weg om onderwijs voor duurzame ontwikkeling te verzorgen. Docenten kunnen in de leergang gezamenlijk met andere collega’s werken aan duurzame ontwikkeling en na afronding een Digital Open Badge zodat zij deze internaliseren en kunnen fungeren als inspirators en rolmodellen voor studenten. Het Sustainable Development Atelier heeft een doorstart gekregen na de successvolle pilot van het EduSTA project.

Library Guide Onderwijs voor Duurzame Ontwikkeling gelanceerd
De Hanze ontwikkelde een openbare Library Guide voor hbo-docenten die zicht inzetten voor onderwijs voor duurzame ontwikkeling. Docenten staan voor de uitdaging studenten te begeleiden in hun ontwikkeling tot transitievaardige professionals voor een duurzame toekomst. Dat vraagt om docentcompetenties als het stimuleren en coachen van samenwerkend leren, systeemdenken, leren in complexe vraagstukken en toekomstdenken. De bronnen in deze gids hebben betrekking op het nut, de inhoud en de aanpak van onderwijs voor duurzame ontwikkeling met een focus op docentcompetenties.

Lees er meer over

Iedere student een duurzame ambassadeur
We moedigen studenten en medewerkers aan om zich te ontplooien: als professional, maar ook als mens die zich verantwoordelijk voelt voor de wereld om zich heen. In het SDG Ambassadors Programmewerken schools, samen met de ondersteunende diensten, Centres of Expertise en kenniscentra aan een hogeschool die studenten inspireert tot het inzetten van hun talenten voor een betere wereld. Het programma bestaat uit vier fasen. Studenten kunnen badges behalen op eigen wijze via passende leerroutes. Fase 4, de SDG Ambassador, is een speciale badge waarvoor je genomineerd kunt worden door je docent. Een SDG Ambassador komt daadwerkelijk in actie op (een van) de SDG’s en heeft impact door anderen te inspireren en te bouwen aan een duurzame wereld.