- Gezondheid en Sport
In het tweede en derde jaar van de opleiding ontwikkel je je verder als voedingsexpert. Je kiest zelf met welke vijf tot acht thematische modules uit de drie werkgebieden (Bedrijf, Vitaliteit en Zorg) je aan de slag wilt.
Modules
Hoe zorgen we ervoor dat voedsel veilig kan worden geproduceerd en geconsumeerd? Voedselveiligheid en bijbehorende kwaliteitszorg systemen staan centraal in deze module. Je leert meer over de microbiologische veiligheid van voedingsmiddelen in de praktijk en je ervaart hoe snel een (voedsel) infectie om zich heen kan grijpen. Daarnaast leer je ook wat er wettelijk gezien moet worden aangegeven op etiketten van voedingsmiddelen. Met behulp van kwaliteitssystemen leer je kritieke punten in productieprocessen van voedingsmiddelen te herkennen en benoemen zodat voedsel veilig geproduceerd en geconsumeerd kan worden.
Droom jij over het opzetten van een eigen onderneming. Een eigen bedrijf, gerelateerd aan voeding en gezondheid, is een van de mogelijkheden voor jou als student. Deze module helpt jou om de eerste stap te zetten binnen het ondernemerschap.
Het doel binnen de module is om een gedegen ondernemersplan te schrijven voor een onderneming waarmee jij de markt kunt betreden. Dit ondernemersplan test je in de praktijk bij de eindgebruiker. Jouw onderneming kan binnen de verschillende werkgebieden, denk aan een eigen diëtistenpraktijk starten, als ZZP-er interventies uitvoeren of een voedingsmiddel op de markt brengen. Aan de hand van een marketingplan werk je ook aan de positionering in de praktijk en denk je na over een website, sociale media en andere belangrijke kernwaarden van jouw onderneming. Met elkaar gaan we aan de slag richting de opstart van een kansrijke onderneming.
In deze module van een semester werk je samen met studenten van ILST aan het ontwikkelen van een gezond en duurzaam voedingsmiddel welke je vervolgens gaat analyseren. Allereerst doorloop je het productontwikkelingsproces (incl. Literatuuronderzoek, marktanalyse en consumentenonderzoek) waarna je het fysieke product gaat testen in de praktijk. Je ontwikkelt hiervoor een sensorisch onderzoek en neemt de feedback van de eindgebruiker mee. Middels het marketingplan denk je na over de plek/prijs van het product in de markt. Wanneer het product af is volgt er een etiket en een verpakking. Daarna kan het product geanalyseerd worden middels microbieel onderzoek om te testen of de houdbaarheid correct is. En middels chemische analyses (vet-, eiwit- en koolhydraatbepaling) om te onderzoeken of de voedingswaarde klopt en de gebruikte voedingsclaims daadwerkelijk gedragen mogen worden.
Je kunt meedoen aan diverse (landelijke of lokale) productontwikkelingswedstrijden: bijvoorbeeld de FIBA.
Culturele en sociale omgeving, politiek, economie: Wat speelt er in de maatschappij dat invloed heeft op het voedingspatroon en welke (digitale) mogelijkheden zet jij in om voedingsgerelateerd gedrag te beïnvloeden? In deze module leer je om met een brede blik naar de maatschappelijke ontwikkelingen te kijken die invloed hebben op de beschikbaarheid van voedsel en op voedingsgedrag. Daarnaast ontwikkel je door middel van een gedegen probleemanalyse (desk en fieldresearch) een groepsinterventie of een beleidsadvies waarin je deze kennis toepast.
Hoe maak je het effect van je behandeling op het gebied van voeding en/of beweging meetbaar? Denk aan het verbeteren van de voedingsstatus en/of labwaarden, het veranderen van lichaamssamenstelling of zelfs het meten van de tevredenheid van je sporter of je cliënt na je behandeling?
Het meetbaar maken van het effect van je behandeling speelt op veel gebieden een grote rol, zoals bij performance in de sport, maar ook zeker bij het effect van een behandeling van patiënten of groepen in de wijk. Het is duidelijk dat voeding en de samenstelling daarvan zowel bij een dieetbehandeling, als bij sport en andere fysieke prestaties en ook voedings- en leefstijlinterventies een belangrijke rol heeft. Welke effecten kun je hiervan meten, waar moet je dan op letten, hoe monitor en evalueer je dat zijn vragen die hierbij horen.
De student werkt samen met anderen aan een vraagstuk waarbij relatie tussen een interventie en het effect op de gewenste uitkomstmaat centraal staat. De term nutritional assessment krijgt een belangrijke plek in de module.
Dit is een relevante module voor alle professionals die met patiënten of cliënten werken die willen leren effecten meetbaar te maken. Kennis van het menselijk lichaam is zeer belangrijk om gedegen te kijken naar de effecten. Daarnaast is dat ook nodig om op een juiste manier (samen met andere professionals) te kunnen toewerken naar een gedegen interventie (of dit nu een dieetbehandelingsplan, een trainingsplan of een leefstijlinterventie is).
In dit semester programma van 30 EC werk je samen met studenten van andere opleidingen aan allerlei zaken rondom gezonde leefstijl, preventie en leefstijlcoaching. Zowel de individuele begeleiding bij leefstijlvraagstukken, het begeleiden van groepen en het ontwerpen van een groepsinterventie komen aan bod.
Mensen met overgewicht, al dan niet met een verhoogd risico op diabetes type 2 en/of hart- en vaatziekten mogen sinds een paar jaar een vergoede Gecombineeerde Leefstijl Interventie (GLI) volgen. Deze worden aangeboden door gecertificeerde leefstijlcoaches. Er zijn verschillende vastgestelde GLI programma’s waarin zowel individuele en groepsaanpak bij overgewicht aan de orde is. Door een aanpak op zowel voeding, beweging, slaap en ontspanning en het vinden van haalbare manieren om hieraan te werken, kan de deelnemer hier later ook zelf mee uit de voeten.
Tijdens deze actieve en ervaringsgerichte module, ga je onder begeleiding zelf coachees begeleiden. Je zorgt ervoor dat je zeker drie mensen uit je omgeving uitnodigt om te oefenen met bijv. gesprekken, begeleiding, inzetten van gedragstechnieken en coachingsvaardigheden.
Daarnaast werk je ook samen met andere professionals in opleiding aan een vraagstuk, bijv. vanuit gemeenten of werkgevers waarbij bijv. duurzame inzetbaarheid en vitaliteit van specifieke doelgroepen centraal staat. Dit vraagstuk geeft je de gelegenheid om een interventie te ontwerpen, tot fabricaat te brengen of een advies te schrijven en toe te lichten voor de vragensteller uit het werkveld. Deze module is aan te bevelen als je na de opleiding als gecertificeerd leefstijlcoach aan de slag wilt.
Kortom, in deze grote module rondom preventie en coaching werk je met andere studenten aan alle aspecten die van toepassing zijn in de leefstijlcoaching. Je verdiept je in de materie van individuele coaching, ondersteuning bij terugval en uitwerken van allerhande begeleidingsplannen voor cliënten. Ook de samenwerking met andere betrokkenen in je toekomstige werkkring komt aan de orde.
Spijsverteringsziekten en -klachten komen veel voor in Nederland. Van relatief onschuldige klachten tot levensbedreigende ziekten. Een advies op maat, zoals een dieetbehandeling, klinische les, richtlijn/behandelprotocol, of interventie-ontwerp is daarbij van groot belang.
In deze module focus je je op de meest voorkomende aandoeningen van het maagdarmkanaal en de daarbij behorende aangepaste voeding en het gedrag en je komt daarbij in aanraking met diverse behandel- en adviesmogelijkheden. Daarnaast is het mogelijk om je te verdiepen in de individuele gespreksvoering, specifiek gericht op patiënten en schriftelijke communicatie. Ook interprofessionele samenwerking komt binnen deze module aan de orde.
Spijsverteringsziekten en -klachten komen veel voor in Nederland. Van relatief onschuldige klachten tot levensbedreigende ziekten. Een advies op maat, zoals een dieetbehandeling, klinische les, richtlijn/behandelprotocol, of interventie-ontwerp is daarbij van groot belang.
In deze module focus je je op de meest voorkomende aandoeningen van het maagdarmkanaal en de daarbij behorende aangepaste voeding en het gedrag. Je komt daarbij in aanraking met diverse behandel- en adviesmogelijkheden. Daarnaast is het mogelijk om je te verdiepen in de individuele gespreksvoering, specifiek gericht op patiënten en schriftelijke communicatie. Ook interprofessionele samenwerking komt binnen deze module aan de orde.
Het multidimensionele probleem ondervoeding komt veel voor en is niet altijd aan de buitenkant te zien. Tijdens deze module ga je je verdiepen in de wijze waarop je (risico op) ondervoeding kan herkennen m.b.v. screeningsinstrumenten en hoe je ondervoeding kan diagnosticeren (o.a. d.m.v. metingen lichaamssamenstelling). Hierbij identificeer je de symptomen die de voedingsinname bemoeilijken (nutrition impact symptoms). Uiteindelijk weet je op basis van je analyse met welk type ondervoeding je te maken hebt en hoe de adviezen te prioriteren in je behandeling en ze aan te laten sluiten bij de cliënt. Tijdens je werkzaamheden integreer je kennis omtrent gedrag, psychologie en sociale aspecten. Voor een effectieve behandeling begrijp je dat een interprofessionele samenwerking cruciaal is (o.a. logopedie en fysiotherapeut). Je leert herkennen dat keuzes op beleidsniveau (politiek dan wel organisatiebreed) invloed hebben op preventie als op de behandeling van ondervoeding en weet hierop te acteren.
Studenten werken interdisciplinair samen op het gebied van eten en gedrag en leren om cliënten met een hulpvraag rondom eetgedrag te begeleiden, zowel individueel als in groepen. Studenten leren potentiële problemen in eetgedrag te signaleren en te benoemen. Studenten leren ook wanneer doorwijzing naar een expert geïndiceerd is. De onderwerpen eetstoornissen en overgewicht/obesitas zullen aan bod komen. De student gaat, om bovenstaande doelen te bereiken daarnaast het eigen eetgedrag aan de hand van theorieën en modellen onderzoeken en ontwikkelt en benoemt een eigen visie over gezond eetgedrag.
Feedback component
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?
Geef je mening
Bedankt voor je feedback. We gaan er mee aan de slag.