In het eerste semester van het vierde jaar specialiseer je je op basis van jouw eigen interesses en competenties. Je kiest vier keuzemodulen en een innovatief project (voor een externe opdrachtgever) die inspelen op nieuwe trends in het (internationale) werkveld. Je stelt zelf een mix van theoretische en vaardigheden modulen samen. Je hebt de keuze uit een jaarlijks geactualiseerd aanbod: hiermee geef jij zelf kleur aan je opleiding en positioneer je jezelf op de arbeidsmarkt.
Keuzemodulen Communicatie
We onthouden 80% van wat we zien en maar 20% van wat we lezen. Bovendien onthouden we beeld ook nog eens 60.000 keer sneller dan tekst. Visuele communicatie werkt dus beter en sneller dan geschreven woord. Daarbij blijkt uit recent onderzoek dat onze visuele intelligentie snel toeneemt. Ons vermogen om visuele elementen te onderscheiden en te interpreteren heeft de afgelopen decennia een enorme vlucht genomen. Bij de jongste generatie is dit vermogen nog eens onevenredig snel gegroeid.
Als communicatieprofessional ga jij straks aan het werk in een wereld waarin bijna alles om beeld lijkt te draaien. En dan denken we niet alleen aan de snelgroeiende sociale beeldmedia zoals Snapchat, Instagram en TikTok. Ook in de offline wereld staan beelden, symbolen, iconen, kleuren en infographics centraal. Hoe ga jij beeld gebruiken? Kun je weloverwogen keuzen maken voor het juiste gebruik van beeld op het juiste medium?
Tijdens de 6 (werk)colleges Visuele Communicatie leiden we je langs de verschillende theorieën achter (de toepassing) van beeldtaal en beeldgrammatica. Middels korte hoorcolleges en interactieve werkvormen leer je de nieuwste inzichten en feiten kennen en vooral ook toepassen. We nemen je onder andere mee langs de semiotiek van Claude Lévi-Straus en Umberto Eco, de werking van klassieke beeldretoriek op sociale media, framing, cameravoering, vormgeving, kleurgebruik, kijkgedrag, spanningsbogen en meer. Kortom: instrumenten waarmee je een gefundeerd ontwerpgericht onderzoek kunt uitvoeren naar elk prototype en product waarin beeldcommunicatie centraal staat.
In deze colleges staan kijken, analyseren & toepassen centraal. We bekijken en analyseren voorbeelden. Daarnaast ga je zelfstandig op onderzoek. Je bouwt in 6 weken een portfolio met eigen werk. Daarin onderbouw je steeds hoe je de theorie hebt toegepast en verwerk je feedback uit onderzoek dat je online of offline uitvoert.
As barriers preventing the exchange and integration of finances, trade and ideas across the world are falling, more and more companies are gaining the ability to operate on international level. Competition now extends beyond national borders. As a result, international marketing and brand management have become increasingly important. Marketing and branding decisions are intertwined, and each marketing decision has a determining effect on the brand image. As communication professionals, students will be challenged to translate these marketing decisions into effective marketing communication strategies. These strategies aim to create strong brands on a global level, covering both offline and online aspects, and thinking from the organization's perspective.
Therefore, the International Branding course emphasizes the evaluation and choice of strategic alternatives that best help to achieve organizational objectives in branding in a relatively complex international business environment. As such, the course focuses on equipping the student with tools and knowledge to assess the context, decide which markets to enter and how to enter them, and to translate the outcome of the company's entry strategy into a clearly defined, dynamic branding strategy and branding programs.
Highlighted subjects include:
- The international marketing environment
- Country selection process and market selection process
- Building global brands,
- Creating value for global brands
- Online and social media strategies for brands
Als digitale marketingcommunicatie professional is het belangrijk dat je de overkoepelende marketingcommunicatiestrategie van de organisatie begrijpt en je op basis van deze strategie een specifieke digitale marketingstrategie kunt opstellen. Om een dergelijke strategie op te kunnen stellen moet je als digitale marketingprofessional kennis hebben van de trends en ontwikkelingen in de markt, de belangrijkste kenmerken van jouw doelgroep, de customer journey, de online marketing funnel, de verschillende online tools die je kunt gebruiken in deze strategie en de verschillende tools om je resultaten mee te analyseren. Je moet een duidelijke kijk hebben op wat je nodig hebt voor deze strategie en wat de doelen van jouw strategie zijn. In deze opdrachten krijg je een kijkje in het werkveld van een digitale marketingcommunicatie professional die op de hoogte is van de laatste trends en ontwikkelingen en die in staat is de marketingcommunicatie strategie te vertalen in een digitale strategie.
In het portfolio werk je als groep toe naar het ontwikkelen van deze strategie, doordat je verschillende opdrachten maakt die de basis voor deze strategie vormen. Je gaat aan de slag met een organisatie analyse, een analyse van de markt, een persona en de customer journey. Al deze input gebruik je om jouw eigen digitale marketingstrategie op te stellen. De belangrijkste focus van de eindopdracht is het overbrengen van de juiste boodschap op het juiste moment in de customer journey en online marketing funnel, met behulp van de juiste tools. Deze strategie ontwikkel je aan de hand van de doelen van de organisatie. Uiteindelijk lever je dus een compleet portfolio op, waarin alle opdrachten zijn opgenomen die hebben geleid tot de daadwerkelijke strategie.
De uitkomsten van jullie werkzaamheden, met als belangrijkste onderdeel de digitale marketingcommunicatie strategie, pitch je (als groep) aan de klant door middel van een elevator pitch. Het doel is om de klant te overtuigen met relevante argumenten uit de uitgevoerde analyses om de door jouw groep opgestelde strategie te gaan gebruiken.
All organisations have interests that they want to promote! Not only thousands of corporate organisations but also thousands of Non-Governmental Organisations (NGO 's) f.i. Greenpeace and women organisations try to share their view points at the right moment with the right people at the right time. This not only requires thorough knowledge of the EU' s 'arena' but also a keen understanding of strategical, tactical and operational Public Affairs (PA) instruments.
Firstly, PA is introduced, secondly a closer look at the current infrastructure and real life of the EU will be offered. Thirdly, two Public Affairs approaches will be discussed: on the one hand, pressure exerted through public media, on the other hand pressure through informal lobbying and other PA techniques. Not only strategical but also tactical and operational approaches will be discussed.
Organisations can only build a strong position when their reputation is impeccable. This is a strong reason for many organisations to develop corporate social responsibility projects and figure as responsible 'corporate citizens'. Unethical behaviour on the other hand would endanger their corporate license to operate and should be avoided if only for backfiring.
Lastly, the question is discussed whether PA and democracy go along well or PA could be tamed to also positively contribute to democratic ends.
Part of this program is a student organised two-day trip to the EU Institutions.
De afgelopen jaren krijgt een oud verschijnsel een nieuw gezicht: trollen, boze burgers en geheim agenten creëren geruchten en vervalsen nieuwsberichten om de publieke opinie op te zetten tegen tegenstanders of om zichzelf te verrijken. Elektronische platforms als bijvoorbeeld Facebook dragen hier met hun algoritmes aan bij.
De gevolgen zijn niet te overzien: het vertrouwen in eerlijke berichtgeving slinkt, democratische processen als verkiezingen en referenda staan onder druk. Organisaties kunnen door desinformatie onder druk komen te staan.
Intussen komt een tegenbeweging op gang – overheden en bedrijfsleven zoeken naar manieren om de gevaren tegen te gaan door inzet van bewustwordingscampagnes, , afspraken met nieuwsplatforms over gedragscodes, steun aan journalistieke organisaties en het ontwikkelen van tools die nepnieuws en desinformatie helpen tegen gaan.
In deze keuzemodule onderzoeken we nieuws en desinformatie als volgt:
We onderzoeken wat desinformatie is, hoe deze tot stand komt, welke belangen ermee gemoeid zijn en hoe desinformatie valt te herkennen en te bestrijden. We doen dat vanuit het perspectief van de communicatiedeskundige in organisaties. Onderdeel van dit vak is een individuele opdracht en een groepspresentatie, en afhankelijk van de ontwikkelingen ook een werkbezoek – de Rijksoverheid maar ook andere overheden, nieuwsmedia en sommige grote internetbedrijven zoeken mogelijkheden om desinformatie te bestrijden. In een werkbezoek aan dit soort organisaties komen allerlei aspecten van nieuws en desinformatie uitgebreid aan de orde.
De moderne communicatieprofessional is ook een contentcreator. Boodschappen worden daarbij steeds vaker via filmpjes en animaties verspreid.
In deze module leren studenten de basisprincipes én meer geavanceerde technieken achter het filmen; van het maken van goede shots met het juiste perspectief, hoek en compositie tot aan het monteren en bewerken van de beelden in Premiere Pro tot een soepel en ritmisch lopend filmpje. Ook wordt een introductie gegeven tot animatie in After Effects. Bij voorkeur wordt de course gevolgd in combinatie met de module Visual Language zodat je het beste van beide werelden kan combineren in jouw eindproduct.
Writing good copy (i.e. good text) is the cornerstone of customer engagement. Be it text on a website, lines in a commercial, or slogans on a poster, copy is where the first interaction between organisations and target audiences takes place. This course is focused on writing copy from offline media content (e.g. flyers, posters) to the digital environment (e.g. landing pages, blogs, vlogs, tweets) to storylines and voice-overs for commercials and jingles.
Students explore and practise different (creative) writing techniques aimed at producing copy linked to the writing and communication styles and goals of the chosen organisations/brands. Additionally, students critique existing copy and advise chosen brands on improvements to their communication, focusing on specific content.
Practical copywriting training will be given during this course, tackling various stages of producing copy, from lack of inspiration and the threat of the blank page, to polishing the writing style of a campaign, and to delivering well-crafted copy for final communication products. The student produces a portfolio that includes the developed pieces of copy linked to one or several brands and the evaluation of the chosen copy from an existing given brand.
In this course you will learn to build a dashboard on the basis of data from Google Analytics. You develop Key Performance Indicators (KPIs) and use these to set up Google Tag Manager and Google Analytics. It is important to distinguish what client information is needed to be able to measure KPIs and to build a dashboard based on the retrieved data. You will develop the dashboard using the data, on the basis of an online marketing strategy.
The end product is a portfolio with a dashboard based on Google Tag Manager, Google Analytics and KPI's.
Bij Social Media & Contentstrategie ga je aan de slag met het ontwikkelen van een social media strategie met aansluitende content. Deze strategie en content wordt ontwikkeld aan de hand van de customer journey, de online marketing funnel en bijbehorende tools. Je focust op het creëren van aansluitende content voor elke fase van de customer journey op Social Media, waarbij verschillende soorten uitingen worden bedacht en uitgewerkt. Ook wordt nagedacht over de aansluiting van dit Social Media plan in de overkoepelende online marketing strategie en de daarbijbehorende customer journey, met aansluitende KPI's en meetbare resultaten. Daarnaast zal ook Social Media in de rol van Webcare worden belicht, waarbij je moet nadenken over de invulling van social media voor dit doeleinde.
Het advies wordt gepresenteerd in de vorm van een portfolio dat de volgende onderdelen omvat: Organisatie analyse, Social media analyse, Verbeterplan Social media en een moodboard. Daarbij leveren studenten de individuele content en onderbouwing apart aan.
Bij het keuzevak Media Contacten organiseer je een interviewsetting binnen in het kader van de context "Omgaan met media" en leer je om te gaan met de directieve en de non-directieve vormen van interviewen. Daarnaast organiseer je een persconferentie en ga je aan de slag met het genereren van media-aandacht door onder anderen een persbericht te schrijven. Tot slot komt je handelen aan bod als woordvoerder ten tijde van een crisis.
Prototyping and testing are essential in the design research process. The right kind of testing can help communication professionals design products that help clients reach their goals, products that can rally people around one cause, products that can change the world. This elective is designed to take you on an insightful path starting with designing prototypes and choosing relevant sample sizes, continuing with basic data analysis and interpretation (with easy-to-use statistics), and implementing improvements to reach the final evidence-based product.
The road to good communication products is paved with valid and reliable research strategies:
-
What methods are best suited to test our prototypes?
-
What questions will generate the data we need to improve our prototypes?
-
What target groups will provide us with the most insightful and reliable opinions?
-
How do we ask the right questions about the right target group?
-
How can we use data from the target audience to improve communication products?
-
How can we create evidence-based solutions for our clients?
At the end of this elective you will be better equipped to make informed, well-argued, evidence-based decisions about research strategies and testing in order to deliver well-designed products to your clients.
Prototyping and testing are essential in the design research process. The right kind of testing can help communication professionals design products that help clients reach their goals, products that can rally people around one cause, products that can change the world. This elective is designed to take you on an insightful path starting with designing prototypes and choosing relevant sample sizes, continuing with basic data analysis and interpretation (with easy-to-use statistics), and implementing improvements to reach the final evidence-based product.
The road to good communication products is paved with valid and reliable research strategies:
-
What methods are best suited to test our prototypes?
-
What questions will generate the data we need to improve our prototypes?
-
What target groups will provide us with the most insightful and reliable opinions?
-
How do we ask the right questions about the right target group?
-
How can we use data from the target audience to improve communication products?
-
How can we create evidence-based solutions for our clients?
At the end of this elective you will be better equipped to make informed, well-argued, evidence-based decisions about research strategies and testing in order to deliver well-designed products to your clients.
Feedback component
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?
Geef je mening
Bedankt voor je feedback. We gaan er mee aan de slag.