Hoe kunnen we nóg meer klantwaarde toevoegen en onze processen slimmer inrichten? Vragen waar je als ondernemer, leidinggevende of adviseur mee te maken krijgt. Als derdejaars Bedrijfskunde maak je daarom kennis met Lean en Lean Six Sigma. ‘Een hele goede manier om naar continu verbeteren te kijken’, stelt Hans Blik, procesadviseur én Lean-docent.
Eerst vertragen, daarna versnellen
‘We leven in een wereld waarin we continu willen versnellen én verbeteren. Je ziet dat organisaties vaak snel in oplossingen schieten – en dat die oplossingen hierdoor niet altijd optimaal zijn. Met Lean en Lean Six Sigma leer je juist om te vertragen. Om eerst een probleem te definiëren, een proces te ontleden en met alle betrokkenen te onderzoeken wat de grondoorzaken zijn. Om pas daarna gericht te verbeteren.’
De praktijk in
‘Hoe krijg je werknemers mee in een veranderproces, hoe overtuig je een opdrachtgever van jouw oplossingen, hoe ga je om met weerstand? Veranderen gebeurt niet vanachter je bureau, maar op de werkvloer. Het blok Lean en Lean Six Sigma is daarom nauw verbonden met de oriëntatiestage die je in het derde jaar doet. Voorafgaand aan de stage verdiep je je in de theorie. Daarna ga je aan de slag met een verbeteropdracht.’
Green Belt
‘Het mooie van deze aanpak is dat je Lean en Lean Six Sigma aan de hand van de praktijk leert kennen en toepassen. Natuurlijk krijg je onderweg alle begeleiding, maar je doet het uiteindelijk helemaal zelf. En wie tijdens dit blok alle vijf fases van Lean succesvol doorloopt, ontvangt naast z’n punten een Green Belt certificaat. Dit betekent dat je in staat bent om als projectmanager straks zelf verbeterprojecten op te starten en vorm te geven.’
Mooie resultaten
‘Een verbeterd facturatieproces voor een bouwbedrijf, minder afwijkingen bij de oplevering van prefab betonelementen óf een beter functionerende helpdesk van een deurwaarder. Studenten behalen in twintig weken tijd vaak mooie resultaten. Dat maakt onze aanpak ook zo waardevol: je groeit in korte tijd tot professional én je maakt het verschil voor de opdrachtgever.’
Feedback component
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?