'Hier ben ik geen nummertje, ik ben Tom. Iedereen kent elkaar en helpt elkaar verder'
- Student aan het woord
Tom Hofstra is eerste jaars Bedrijfskunde-student. Hij wilde graag een brede en sociale opleiding met een praktische invalshoek.
“Ik was toe aan een breder vakgebied, socialere mensen en een praktischere invalshoek”, zegt Tom Hofstra (20 jr.) die in zijn eerste jaar van Bedrijfskunde zit. Hiervoor volgde hij ook al een jaar commerciële economie en heeft ook een jaar universiteit gedaan. Hij vond bij de universiteit de stof ontzettend leuk alleen mistte hij daar de praktische benadering en contact met de 'echte wereld'. En commerciële economie was teveel marketing gericht voor zijn smaak. Tom geeft aan dat hij na 3 jaar ook wel iets serieuzer is gaan kijken naar studeren: “Je doet het uiteindelijk voor jezelf, het scheelt dat de opleiding ruimte biedt om ook op persoonlijk vlak te ontwikkelen.”
“Bedrijfskunde heeft een breed aanbod, en het manier van onderwijzen is erg prettig.” De opleiding biedt de lesonderdelen aan via workshops in plaats van colleges. In de workshops delen de studenten de ervaringen en resultaten met elkaar. Dit wordt als fijn ervaren, maar daarnaast is er ook echt behoefte aan de theorielessen: “af en toe moet je van de docent even horen hoe het werkt, dat helpt je dan ook weer verder.” Tom zit in het nieuwe curriculum, waarbij de klassen veel kleiner zijn. “Hierdoor ben je geen nummertje, maar ben ik gewoon Tom. Iedereen kent elkaar, helpt elkaar en zorgt ervoor dat iedereen aan het einde van de streep er goed uitkomt.”
Tom wil graag de kant op van account- of procesmanagement. Gelukkig voor Tom, komt procesmanagement direct terug in het eerste jaar. Hij stelt samen met zijn projectgroep een procesverbetering op voor een lokale bloemist. “Alle facturen worden nog handgeschreven en handmatig verwerkt, waarbij de verwerking heel lang duurt en kostbaar is. We maken nu een plan waarbij we het verwerkingsproces versnellen. Ook voeren we het op kleine schaal uit aan de hand van de A3 methode”. Tom zijn advies is niet fictief en maakt hij voor een bestaand bedrijf met een echt probleem. “Je wordt in het diepe gegooid met zo’n opdracht, maar het geeft veel voldoening om te zien dat jouw advies daadwerkelijk bijdraagt.”
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?