Mensen met lichte verstandelijke beperking

• Onderwijs en Opvoeding
  • Gedrag en Maatschappij
  • Gezondheid en Sport

​De minor 'mensen met lichte verstandelijke beperking' in semester 1 is bedoeld voor voltijd en deeltijd studenten die een opleiding doen in de sector Zorg en Welzijn.

Over deze minor

Wil je je meer verdiepen in de doelgroep van mensen met een licht verstandelijke beperking? Dan is deze minor je kans! Het minorprogramma biedt je een inspirerend en intensief half jaar deskundigheidsbevordering. Voor deze verbredende minor hoef je niet perse veel ervaring met de doelgroep te hebben.

Een combinatie van denken en doen

Denken betekent dat je het spanningsveld tussen persoonlijke problematiek en maatschappelijke vraagstukken leert ontdekken. Vanuit zowel orthopedagogisch als sociologisch oogpunt leer je kijken naar verstandelijke beperkingen en verken je actuele vraagstukken rondom mensen met een lichte verstandelijke beperking. Dit alles gebeurt vanuit het principe 'nothing about us without us'.

Doen betekent in dit kader dat je samen met ervaringsdeskundigen met lvb traint. Je schrijft dan ook niet een casus over mensen met lvb maar met hen. Tevens leer je problemen te benaderen vanuit meerdere perspectieven en schrijf je een vakblad daarover. Daarnaast wordt je een maatje van iemand met lvb.

Deze minor is ontwikkeld in nauwe samenwerking met het werkveld waardoor steeds de nieuwste ontwikkelingen en "best practices" worden meegenomen in de minor. Doordat je de minor volgt met studenten van verschillende studierichtingen, bespreek je onderwerpen vanuit verschillende perspectieven. Mede hierdoor ontwikkel je je visie als beginnend interdisciplinair professional.

Wat leer je bij de minor lvb (V)?

• Perspectieven op lvb: Orthopedagogiek & Sociologie: 10 ECT
  • Training I en maatjesproject: 5 ECT
  • Training II en maatjesproject: 5 ECT

Project: Ken je doelgroep: 10 ECT
TOTAAL: 30 ECT

Voor meer informatie over deze minor kun je contact opnemen met: Jaap Olthof of Marijke Loerts via [email protected].

Voor je kunt beginnen

De minor is bedoeld voor studenten van de volgende opleidingen:

• Social Work
  • Toegepaste Psychologie
  • Verpleegkunde
  • Sociaal Juridische Dienstverlening
  • Logopedie
  • Fysiotherapie
  • Voeding en Diëtetiek
  • Ergotherapie
  • Pedagogische Academie
  • Sportstudies

De minor is onderdeel van Kies op Maat. Dit betekent dat de minor ook open staat voor externe studenten. Studenten van andere hogescholen kunnen zich inschrijven via Kies op Maat.

Studenten van aanverwante/ andere studies kunnen contact opnemen met Jaap Olthof of Marijke Loerts via [email protected] om te informeren naar de mogelijkheden om aan de minor deel te nemen.

Instapvoorwaarden

• Propedeuse en minimaal 45 EC uit jaar 2 behaald
  • Stage- of werkervaring met mensen met een licht verstandelijke beperking is een pre

Bij de verbredende minor werken we gedurende de minor met het maatjesproject. Een maatje (geen begeleiding/hulpverleners relatie), met wie je minimaal 8 keer anderhalf uur afspreekt. Dit dien je voor de start te hebben geregeld. Om je hierbij te helpen wordt er ruim voor de start van de minor een bijeenkomst georganiseerd.

Kijk hier voor de actuele deadlines en hoe je je moet inschrijven via OSIRIS.

• Gedrag en Maatschappij
  • Gezondheid en Sport