Critical Care
- Minor
Critical Care
Ben je geïnteresseerd in klinisch redeneren in de acute zorg? Dan heb je met deze minor de mogelijkheid om je hierin te verdiepen. Daarbij wordt de theorie van methodisch werken gekoppeld aan de praktijk.
De minor is gericht op volwassenen die (acuut) worden of zijn opgenomen in een intensief klinische zorgsetting. Denk daarbij aan Spoedeisende Hulp, Intensive Care, Hartbewaking, Recovery en Ambulance. De kapstok van het programma is klinisch redeneren met behulp van de methodiek van ProActive Nursing en methodisch werken volgens de ABCDE-methodiek.
Wanneer
Dit keuzeprogramma, kent geen praktijkleerperiode, wordt zowel in het eerste als in het tweede semester aangeboden. Het onderwijs wordt voor deeltijdstudenten op dinsdagen of donderdagen aangeboden. Voltijdstudenten hebben les op twee verschillende dagen in de week.
Inhoud en opdrachten
De minor bestaat uit 14 lesweken. De lesweken worden niet onderbroken door tentamenweken.
Bij de beoordeling en behandeling van vitaal bedreigde patiënten is de ABCDE-methodiek de onbetwiste gouden standaard. Dankzij de ABCDE-methodiek (de A (Airway), B (Breathing), C (Circulation, D (Disability), en E (Exposure/Environment) kunnen beslissingen snel en onderbouwd worden gemaakt, op basis van afgekaderde en compacte informatiestromen.
In deze minor wordt de ABCDE-systematiek toegepast als ondersteuning bij het klinisch redeneren met betrekking tot diverse toestandsbeelden, gerelateerd aan verschillende aandoeningen. In de integrale onderwijsbijeenkomsten en het project diagnostiek leer je aan de hand van diverse praktijkcasussen vaardigheden zoals kritisch denken, klinisch redeneren en klinische diagnostiek toe te passen. Deze kennis en vaardigheden worden digitaal getoetst aan de hand van verstrekte casuïstiek.
In de vaardigheidslessen leer je met behulp van de ABCDE-methodiek een patiënt systematisch in kaart te brengen en beslissingen snel, adequaat en onderbouwd te nemen. Deze methode biedt een heldere en logische structuur voor oriëntatie op de situatie, prioritering van acties, en methodische overdracht van informatie aan andere zorgprofessionals met als doel om te komen tot een verantwoorde patiëntenzorg. In de vaardigheidslessen in het skillslab staat eveneens de nadruk op vaardigheden zoals klinisch redeneren en klinische diagnostiek centraal. De vaardigheidslessen worden afgerond met een performance assessment op basis van een casus en een bijbehorend e-learning-programma waarvoor je certificaten moet behalen.
In het project diagnostiek staat verdieping in aanvullend klinisch onderzoek centraal. Aanvullend klinisch onderzoek is vaak nodig om de oorzaak en/of gevolgen van een ziekte of aandoening aan te tonen. De essentie is dat je proactief meedenkt over welke onderzoeken gedaan moeten worden om aan ontbrekende informatie te komen. Hierbij kan je denken aan verschillende diagnostische technieken en tools, zoals medische beeldvorming, laboratoriumtests, lichamelijke onderzoeken en klinische evaluaties. Het primaire doel is om een grondig inzicht te verkrijgen in de gezondheidstoestand van de patiënt, met als doel een passende en adequate zorgverlening te kunnen bieden.
In het diagnostiekproject focus je samen met je medestudenten voornamelijk op het interpreteren en beoordelen van laboratoriumuitslagen, beeldvormend onderzoek en fysiologisch onderzoek aan de hand van casuïstiek. Het project wordt getoetst door middel van een casuspresentatie en een methodische reflectie.
Deze minor is alleen voor studenten Verpleegkunde van de Hanze, voltijd en deeltijd.
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?