Leer praktische interventies voor passende hulp aan jeugd en opvoeders

• Cursus | Module | Leergang
  • Deeltijd
  • 2 dagen

Kom kennismaken

Bezoek één van onze informatieavonden.

Meer informatie en aanmelden

Professionele standaarden en beroepsethiek SKJ

cursus | module | leergang
Vorm
deeltijd
2 dagen
Taal
Locaties
Groningen
Graad
Certificaat
Startmaanden
Start: november
Studiebelasting
Studiebelasting: 12 uur per week
Kosten: € 450,-
  • Onderwijs en Opvoeding
  • Gedrag en Maatschappij

Na deze module

• Heb je kennis van de professionele standaarden van hun eigen beroepsgroep;
  • Heb je kennis van de beroepscode voor Jeugd- en Gezinsprofessional;
  • Weet je de beroepscode praktisch toe te passen;
  • Weet je welke richtlijnen ondersteuning kunnen bieden als professional in het dagelijkse werk op het gebied van vakinhoudelijk en veldnormen.

Wat ga je leren?

Ben jij geregistreerd in het SKJ register als Jeugdzorgwerker /Jeugd- en Gezinsprofessional en ben jij voor je herregistratie op zoek naar de training Professionele standaarden en beroepsethiek (basis + verdieping)? Wil je weten waar jouw professionele standaarden liggen en hoe je de beroepscode hiervoor kan inzetten? Dan is deze training speciaal voor jou en levert je 12 registerpunten op.

De professionele standaarden van een beroepsgroep worden gevormd door de beroepscode, vakinhoudelijke richtlijnen en veldnormen. De (geregistreerde) Jeugdprofessional dient de professionele standaarden van zijn beroep te gebruiken en de werkgever moet ervoor zorgen dat het werk uitgevoerd kan worden volgens deze standaarden. In een korte training gericht op professionele standaarden en beroepsethiek (beroepscode Jeugd- en Gezinsprofessionals, tuchtrecht) worden cursisten zich bewust van hun eigen professionele standaarden gekoppeld aan de beroepscode.

Doel

• Je hebt kennis van professionele standaarden van zijn eigen beroepsgroep gevormd door de beroepscode, vakinhoudelijke richtlijnen en veldnormen.
  • Je weet wat mogelijkheden zijn om passende hulp te bieden op het gebied van jeugdhulpverlening.
  • Je weet welke passende hulp geboden kan worden aan jeugd (en opvoeders) op het gebied van (ernstige)gedragsproblematiek, kindermishandeling, en multi-problem gezinnen.

Tijdens de training word je door middel van een presentatie en interactieve werkvormen geïnformeerd over Professionele standaarden. Je wordt actief aan het werk gezet met rollenspellen, discussies, simulaties en eigen pitches om hun eigen deskundigheid te bevorderen op het gebied van professionele standaarden en beroepsethiek.

Programma

De training bestaat uit twee dagdelen van vier uur met daarbij een voorbereidingstraject van circa vier uur.
Dagindeling bijeenkomst 1 in grote lijnen:

• Voorafgaand: artikelen lezen, doelen vaststellen
  • Inventariseren leerdoelen en verwachtingen
  • Informatie over professional standaarden
  • Verkennen van eigen professionele standaarden
  • Beroepscode
  • Inbreng eigen casus (wat is belang van kinderen / wat is belang van ouders)
  • Huiswerkopdracht

Dagindeling bijeenkomst 2 in grote lijnen:

• Korte reflectie op huiswerkopdracht

• Passende hulp aan jeugd en opvoeders op het gebied van diverse problematieken

• Werken met effectieve interventies

• Top 10 beschermende factoren

• Pitches van cursisten zelf

• Evaluatie

Er wordt getoetst door middel van:

• Nulmeting (+leerdoelen) maken op basis van eigen casus en kernopgave van de jeugdzorgwerker.
  • Pitch van eigen (opgezochte) artikelen die relevant zijn voor eigen werkzaamheden en meerwaarde hebben voor andere professionals.
  • Reflectieverslag naar aanleiding van nulmeting, intervisie en scholing.
  • Aanwezigheidsplicht beide scholingsbijeenkomsten en intervisiebijeenkomst.

Er wordt een certificaat verstrekt als aan bovenstaande voorwaarden is voldaan en de training met een voldoende is afgerond.

Geaccrediteerde opleiding

SKJ logo.png

Stichting Kwaliteits Register Jeugd (SKJ)

Deze opleiding voldoet aan de SKJ-voorwaarden voor registratie. De training is bij het SKJ (SKJ214003) geaccrediteerd van 13-4-23 tot 13-4-26 en gewaardeerd met 12 punten in de categorie Formeel leren, categorie Training.

Ga naar de website

Onze docenten

Sla over
  • Bas Stuurwold

Docent

Bas Stuurwold, foto 2.jpg

Voor wie

De training is bedoeld voor SKJ geregistreerde jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals die hun professionele standaarden en beroepsethiek willen versterken.

Voor organisaties

Wil je samen met collega's deze opleiding volgen, jouw medewerkers opleiden, of ben je geïnteresseerd in specifieke modules? Onze maatwerk- en in-company trajecten bieden talloze mogelijkheden. We stemmen deze volledig af op de behoeften van jouw bedrijf of organisatie, en de lessen kunnen vaak zelfs op jouw locatie plaatsvinden.

Lees meer over maatwerkopleidingen

De opleiding start 1 keer per jaar

Startdata

De eerstvolgende training wordt gepland in november. Data na de zomervakantie bekend.

Lestijd:
9:00 - 13:00 uur
Alle lesdagen:
overige dagen: vrijdag 15 november en 6 december
Locatie:
Marie KamphuisBorg, Groningen
Kosten:
€ 450,-

Tijdsinvestering

De totale studiebelasting is 12 uur. Daarnaast wordt verwacht dat je tijdens dagdeel 1 en 2 intervisie volgt. De intervisie is niet inbegrepen bij de training en wordt door jezelf georganiseerd.

Voorafgaand aan dagdeel 1 en dagdeel 2 moeten voorbereidende opdrachten gemaakt worden (visitekaartje, lezen, casus, pitch)

Aanmelding

Drie weken voor de startdatum wordt gekeken of er voldoende aanmeldingen zijn om te kunnen starten met de training. Aanmelden is mogelijk tot twee weken voor de startdatum.

Aantal deelnemers: minimaal 6 en maximaal 14

We denken graag met je mee

• Gedrag en Maatschappij
  • Onderwijs en Opvoeding