Teach the teacher training als onderdeel van ondernemer-schapsonderwijs

Student presenteert voor digibord 2022.jpg

In maart opende lector Alexander Grit voor de tweede keer de O2Lab Teach the teacher training. De doelen van deze training zijn om docenten en projectleiders van zowel Hanzehogeschool, Alfa-college en Noorderpoort kennis te laten maken met elkaar, met de laatste ontwikkelingen op het gebied van ondernemerschapsonderwijs en om samen vorm te geven aan innovatieve ideeën rondom ondernemerschap in de regio.

Ondernemerschapsonderwijs

Ondernemerschapsonderwijs beperkt zich anno 2023 niet enkel tot het traditioneel opzetten van start-up organisaties maar omvat ook het vormgeven van de eigen omgeving door ondernemend te handelen.

De training is onderdeel van het O2Lab Noord waarbij gewerkt wordt aan een gezond ondernemerschapsecosysteem. De training wordt gegeven door ervaren docenten vanuit de Hanze ontwerp fabriek; de docenten zijn Marijke Grotenhuis, Bob Kolsters, Kristel Akkermans en Immo Dijkma.

De rode draad van de training wordt gevormd door het antwoord van elke deelnemer op de vraag:  Wat wil je beïnvloeden binnen je eigen onderwijs context? Hoe kun je design thinking, effectuation en transitie design inzetten om op een ondernemende manier je eigen ontwerpproces te starten? Door zelf te ervaren hoe deze benaderingen werken ben je vervolgens beter in staat studenten en collega’s te ondersteunen in hun ondernemerschap. Ook helpt het om deze benaderingen om te zetten in onderwijsactiviteiten die passen binnen je eigen specifieke onderwijsomgeving.

Tijdens een designsessie met werkveld, studenten en docenten twee jaar geleden is besloten dat de student centraal staat. De student met dromen, hoop, mogelijkheden en dilemma’s. Deze training ondersteunt de stap van die dromen naar praktische aanpakken die leiden tot concrete veranderingen.