WIJS – Wijkinzet door Jongeren en Studenten; groei van student en samenleving staan centraal

  • Blog
Marjon Veenstra

In maart van dit jaar bestaat WIJS 10 jaar; De Gemeente Groningen zag haar stad als een parel met uitdagingen. Eén van die uitdagingen was de populatie studenten. Studenten zorgen voor charme, reuring, maken dat Groningen amper sluitingstijden kent en dat een stad jong blijft. Maar ‘de student’ heeft ook de reputatie dat die voor overlast kan zorgen en in een studentenbubbel leeft. Wat nou als we die uitdaging inzetten om de stad te versterken, dan slaan we twee vliegen in één klap. Er ontstond een samenwerking met Hanze en WIJ Groningen en later sloten de Rijksuniversiteit Groningen, het Alfa-college en het Noorderpoort aan.

Blog: Marjon Veenstra, projectleider WIJS

"Al tien jaar koppelen we vanuit WIJS studenten aan de samenleving op basis van wederkerigheid, vaak aansluitend bij bestaande initiatieven. Het netwerk van de zes partners wordt operationeel gerund door de projectleiders, coördinatoren, professionals en docent-coaches van de verschillende onderwijs- en kennisinstellingen. De advies- en stuurgroep dragen zorg voor de financiële en praktische middelen om continuïteit te kunnen waarborgen. Bij elke keuze die wordt gemaakt, of het nu om ontwikkeling of een zijweg gaat, staat de groei van de student en de samenleving centraal.

Het begint met een behoefte

Studenten worden op drie manieren aan de samenleving gekoppeld, waarbij het altijd begint met een behoefte. Er zijn vraagstukken vanuit de samenleving, en de student wil graag bijdragen en zichzelf ontwikkelen.

Individuele vraagstukken worden vaak opgepakt bij de steunpunten. Dit zijn fysieke locaties in de stad die de Entrees van WIJ Groningen ondersteunen. Hier helpen studenten de inwoners. Sommige steunpunten hebben een specifiek thema, zoals het 'financieel-juridisch' steunpunt in het Floreshuis of het ondernemerssteunpunt in het Forum. Inwoners kunnen hier terecht met vragen over bijvoorbeeld brieven van financiële aard, het schrijven van een bezwaarschrift of het opstellen van een ondernemersplan. Studenten werken in duo's en worden begeleid door een professional. Het doel is om de zelfredzaamheid van de inwoners te vergroten, dus de nadruk ligt op ondersteunen in plaats van overnemen. De inwoner ervaart betrokkenheid, ontvangt gratis hulp en merkt een positieve verandering. Studenten leren en groeien, krijgen verantwoordelijkheid zonder de eindverantwoordelijkheid te dragen. WIJS heeft in totaal acht steunpunten.

Doorlopende en duurzame ontwikkeling

Daarnaast zijn er ateliers: samenwerkingsprogramma’s waarin studenten vijf maanden lang, één dagdeel per week, aan een maatschappelijk vraagstuk werken. Ze gebruiken de design thinking-methode en werken samen met inwoners, professionals en opdrachtgevers. De vraagstukken maken vaak deel uit van grotere, complexe problemen, zoals armoede of eenzaamheid. Hoewel deze niet in één semester opgelost kunnen worden, kunnen er wel stappen gezet worden om de situatie te verbeteren. Een recent thema was ‘gezond ouder worden in de wijk’. De gemeente heeft geïnvesteerd in seniorenwoningen, die vervolgens niet voldoende gebruikt worden. Hoe kan dit? Wat is er nodig? Waarom blijven mensen (te) lang wonen waar ze wonen en wat is er dan voor nodig om ze toch in beweging te krijgen. Elke nieuwe groep studenten bouwt voort op het werk van de vorige groep, waardoor er een doorlopende en duurzame ontwikkeling in de wijk ontstaat. Studenten van verschillende opleidingen, niveaus en leerjaren werken hierbij samen.

Waardevolle bijdrage

Tot slot zijn er projecten en evenementen. Groepen studenten – vanuit een opleiding, een vak, een afstudeertraject of een stage – pakken verschillende vraagstukken op. Ze doen bijvoorbeeld onderzoek, organiseren symposia en ontwikkelen workshops en trainingen. Al deze initiatieven dragen bij aan het versterken van de samenleving.

Er gebeurt veel, en tegelijkertijd zijn er veel factoren die het project complex maken. Elk semester wordt de puzzel opnieuw gelegd: hoeveel studenten zijn er, wat zijn hun behoeften, hun achtergronden en hun beschikbaarheid? Welke locaties vragen om verandering, versterking of juist afschaling? En zo komen er steeds nieuwe vragen bij. Toch blijft het grote doel altijd centraal staan: hoe versterken we de samenleving, hoe maken we die versterking duurzaam en waar ligt de groei voor de student? Het voelt waardevol om hieraan bij te dragen, en ik ben trots op dit netwerk.”

Meer weten?
 

  www.wijsgroningen.nl