Linda Hendriks promoveert met proefschrift over muzikale creativiteit op de basischool

  • Nieuws
Linda bij de verdediging van haar proefschrift

Improviseren op een animatiefilmpje, een bodypercussie of een geluidenverhaal maken: zo maar een greep uit de muzieklessen die basisschoolleerkrachten gaven in het kader van promotieonderzoek naar muzikale creativiteit op de basisschool.

Foto: Diana Wilmink

In het onderzoek van docent-onderzoeker en promovenda Linda Hendriks namen leerkrachten deel aan een interventie met Video Feedback coaching voor het stimuleren van muzikale creativiteit in de muziekles. Het ondersteunen van de creatieve autonomie van leerlingen door leerkrachten speelt hierbij een belangrijke rol. Omdat in de muziekles een groot deel van de interactie non-verbaal en muzikaal is, zijn ook deze aspecten meegenomen in het onderzoek. 

Leerkrachten ontwikkelden in de coaching een meer autonomieondersteunende interactiestijl en namen minder vaak hun toevlucht tot instructie en modelling (het voordoen van muzikaal spel). Ook nam de muzikale creativiteit van leerlingen toe in de interventie. In de meerderheid van de klassen nam de mate waarin leerlingen originele muzikale ideeën en variatie in hun spel toonden toe en hun muzikale spel bestond uit complexere ritmische patronen. De resultaten onderstrepen het belang van structurele muzieklessen op school en van de inzet van het lichaam als integraal onderdeel van autonomieondersteuning voor stimulatie van muzikale creativiteit op de basisschool en in de lerarenopleiding. 

We zijn trots op dit prachtige promotieonderzoek van Linda Hendriks. Zij promoveerde op 13 februari 2025 aan de RUG met haar proefschrift “Pathways of Musical Creativity: The Effects of an Intervention for Enhancing Teacher-Student Interaction during Music Lessons in Primary Education". De begeleiding van dit promotietraject vond plaats vanuit een samenwerking tussen het lectoraat Kunsteducatie (Evert Bisschop Boele), de afdeling Ontwikkelingspsychologie van de RUG (Paul van Geert), en lectoraat Jeugd, Educatie en Samenleving, leeropdracht Diversiteit in Leren & Gedrag, netwerk Curious Minds (Henderien Steenbeek).

Over Linda Hendriks

Interessegebieden

  • Kunst en Cultuur
  • Onderwijs en Opvoeding