Hanze steunt brugfunc­tionarissen met subsidie van OCW

de brugfunctionaris.jpg
Annelies Kassenberg

De Hanze zet een krachtige stap in de ondersteuning van brugfunctionarissen, in samenwerking met het Jeugdeducatiefonds en de Gemeente Groningen. Deze professionals slaan een brug tussen school en thuis en zorgen ervoor dat elk kind zijn talenten kan ontwikkelen, ook bij problemen in de thuissituatie.

Met de inzet van brugfunctionarissen, die dit schooljaar in maar liefst 1100 scholen zijn gestart, wordt de focus gelegd op het vroegtijdig signaleren van problemen. Dit bevordert niet alleen de ontwikkeling van kinderen, maar draagt ook bij aan gelijke kansen voor alle leerlingen.

Deze samenwerking, gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, biedt kennisdeling en praktische ondersteuning. Via regionale leerkringen, intervisiebijeenkomsten, digitale vragenuren en workshops wordt de effectiviteit van brugfunctionarissen geoptimaliseerd. Het Jeugdeducatiefonds stelt 0,125 FTE beschikbaar om deze inzet te versterken.

Een belangrijk onderdeel van deze samenwerking is de ontwikkeling van een handreiking die brugfunctionarissen en scholen praktische handvatten biedt. Deze handreiking, wordt opgesteld door lector Jeugd & Leefomgeving Annelies Kassenberg en lector Kinderarmoede Mariëtte Lusse van Hogeschool Rotterdam. De handreiking sluit aan bij de bestaande handreikingen, waaronder ‘Omgaan met kinderarmoede in het onderwijs’ en de brochure  ‘De brugfunctionaris op school’. Te vinden op www.hanze.nl/sosarmoede.

Daarnaast biedt de Hanze jaarlijks verschillende workshops aan de startende brugfunctionarissen en organiseert 12 leerkringen in samenwerking met ambassadeurs, brugfunctionarissen, het Jeugdeducatiefonds en de Gemeente Groningen. Deze bijeenkomsten vormen een waardevol platform voor kennisuitwisseling en het delen van ervaringen. De eerste leerkring vindt plaats op 6 november in Eindhoven en biedt plaats aan 50 deelnemers.

Klik hier inschrijving voor de eerste leerkring in Eindhoven

Met deze initiatieven wil de Hanze een significante bijdrage leveren aan de succesvolle en effectieve inzet van brugfunctionarissen, zodat alle kinderen de kansen krijgen die zij verdienen.