De afgelopen twee jaar heeft het lectoraat Verpleegkundige Diagnostiek deelgenomen aan Young-D, een project gericht op het verbeteren van de zorg voor mensen met dementie op jonge leeftijd.

Young-D is een Erasmusproject gericht op implementatie en disseminatie van een trainingsprogramma voor jonge mensen met dementie gericht op het omgaan met stress, angst en slaapproblemen. In september 2024 zijn de laatste resultaten gedeeld tijdens de afsluitende internationale conferentie in Brussel.

Dit bestond onder andere uit:

• Een workshopprogramma van zes bijeenkomsten voor mensen met jong dementie gericht op stress angst en slaapproblemen.
  • Een train de trainers handleiding en een toolbox voor zorg en welzijnsprofessionals die deze workshops gaan begeleiden
  • Een e-learning programma voor professionals en studenten waarin achtergrond informatie over de verschillende sessies wordt gegeven.

Het consortium binnen dit project bestaat uit partners van vier onderwijsinstellingen (Odisee Brussels, SOSU Jutland Aarhus, Ostfalia University of Applied Sciences en Hanze) en drie zorgorganisaties afkomstig uit Belgiƫ (Familiezorg Oost Vlaanderen), Denemarken (Sundhed og Omsorg, Aarhus) en Nederland (Interzorg Noord Nederland, Assen).

Vanuit de Hanze waren we betrokken bij de ontwikkeling van een 'train de trainer-programma' voor professionals in de praktijk, het ontwerpen van een e-learning voor professionals en studenten en de uitwisseling van kennis en ervaring over interventies bij mensen met dementie. Ook hebben we bijdrage gekregen vanuit het onderwijs, door verpleegkundestudenten die een evaluatieonderzoek hebben uitgevoerd naar de ervaringen van trainers binnen dit programma.

Onze mensen

• Gezondheid en Sport