Hanze partner in studie naar de Beweegreis van zorg naar thuis

gezonde leefstij

Hoe ziet een soepele beweegreis eruit van zorg naar thuis? Die vraag staat centraal in de ‘Beweegreiskompas-studie’ onder leiding van UMCG en het Beweeghuis met de Hanze als partner en coördinator van het actie onderzoek in de provincie Drenthe. ZonMw stelt de komende 3 jaren een subsidie van in totaal 1,8 miljoen euro ter beschikking voor dit grootschalig, nationaal onderzoek naar de organisatie, borging en financiering van de beweegreis.

Sport en bewegen dragen bij aan een betere gezondheid voor mensen met een lichamelijke of psychische ziekte of beperking. Toch bewegen veel patiënten te weinig. Er zijn in de zorg, bij sportorganisaties en in gemeentes allerlei initiatieven om mensen meer te laten bewegen. Helaas sluiten deze (tijdelijke) projecten niet goed op elkaar aan en is er nog geen soepel te doorlopen ‘beweegreis’ van bewegen in de zorg naar zelfstandig thuis bewegen. Binnen dit project gaan in 4 regio’s (ex)patiënten en professionals uit de zorg, sport, gemeenten, welzijn, onderwijs en onderzoek in een lerend netwerk en door middel van actieonderzoek een actieplan co-creëren hoe een goed geborgde beweegreis er uit moet zien. Dit plan kan daarna in andere regio’s worden toegepast om daar een beweegreis op te zetten en te verbeteren. Hierdoor zullen meer patiënten gaan en blijven bewegen. Dit draagt bij aan een betere gezondheid en kwaliteit van leven voor patiënten en lagere maatschappelijke (zorg)kosten.

Onderzoekers van UMCG, Beweeghuis, Amsterdam UMC, Maastricht University, Hogeschool Inholland Amsterdam, De Haagse Hogeschool / The Hague University of Applied Sciences, Hanze en HZ University of Applied Sciences werken hierbij samen met een veelheid aan regionale en nationale organisaties. Met als doel dat uiteindelijk meer mensen gaan profiteren van de positieve effecten van sport en bewegen.

De consortiumleiding is in handen van Hans Zwerver (Bewegingswetenschappen/Human Movement Sciences UMCG /Sports Valley) en Rob Vanwersch (Beweeghuis / Maastricht UMC+). Hoofdaanvrager is Inge van den Akker-Scheek (Orthopedie UMCG). Vanuit de Hanze zijn betrokken senior onderzoeker Berry van Holland en lector Johan de Jong.

Meer weten over deze studie en de samenstelling van het consortium?

Lees hier verder

Onze mensen