Met veel enthousiasme kijken we terug op een succesvolle dag waarin beweging en leren centraal stonden. Het evenement trok zo’n 50 deelnemers, waaronder groepsleerkrachten, vakleerkrachten, schoolleiders en beleidsmakers.

De dag begon om 11:00 uur met een inspirerend schoolbezoek. In Kindcentrum Olingertil, bestaande uit CBS De Citer en OBS Jan Ligthart in Appingedam, konden deelnemers deelnemen aan een carrousel van vijf activiteiten. Onderwerpen zoals bewegend leren binnen en buiten, het gebruik van een Active Floor en het Motor & Learning Lab kwamen aan bod.

Tussen het schoolbezoek en het middagprogramma genoten we van een stadswandeling door Appingedam, onder het genot van prachtig weer. Na een gezamenlijke lunch heetten Rita Joustra en Andrea Evenhuis, directeuren van de scholen, iedereen welkom. Vervolgens gaf wetenschapsjournalist Mark Mieras een boeiende keynote over het belang van beweging in relatie tot leren, waarin zowel fysieke, sociaal-emotionele als cognitieve aspecten aan bod kwamen.

Inspirerende workshops
In de middag konden de deelnemers kiezen uit zeven workshops, waaronder:

• Een workshop over het dynamisch maken van de schooldag, gegeven door de organisator zelf, waarbij het verandermodel van Knoster centraal stond. Remco Piersma (CBS De Citer) en Jessica Oldenbeuving (OBS Jan Ligthart) deelden hun ervaringen.
  • Sandra Dijk van de Haydnschool gaf een praktische workshop over het dynamiseren van de schooldag voor de onderbouw.
  • Berdien Moraal van IVN liet zien hoe je de natuur kunt inzetten als leeromgeving.
  • Mirjam Berghuis en Marjet Pijper gingen in op het opzetten van een Motor Learning Lab voor groep 3 tot en met 8.
  • Esther Frerichs en Wilrieke Alingh organiseerden pleinspelen die gelinkt waren aan de rol van de vakleerkracht.
  • Bas Veldman van Huis voor de Sport Groningen besprak de rol van de brede vakleerkracht in een dynamische schooldag.
  • Joke Walma van Beweegplein presenteerde de methode Autolab, waarbij rekenen en bewegen worden gecombineerd.

Lancering nieuwe website en afsluiting
De dag werd afgesloten met een unieke live verbinding via Teams met evenementen in Groningen, Amsterdam en Maastricht. Tijdens dit moment werd de nieuwe website www.dynamischeschooldag.nl gelanceerd, die bedoeld is om scholen en gemeenten te ondersteunen bij het implementeren van een dynamische schooldag. Remo Mombarg (Hanze), Rita Joustra, Andrea Evenhuis en Johan Annema (programmamanager Beweegalliantie) lichtten het belang van deze website toe. Het evenement werd afgesloten met een informele netwerkborrel.

RAAK-Pro project: op weg naar de dynamische schooldag op maat
Naast het evenement zijn we gestart met een vierjarig RAAK-Pro project, in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam en Fontys, waarbij we werken aan een dynamische schooldag op maat. Dit jaar worden drie scholen gevolgd in het Noorden: de Abt Emoschool in Westeremden, de Schuthoek en Schuilingsoord in Zuidlaren. Deze scholen doorlopen een traject van drie jaar waarin ze strategieën ontwikkelen om beweging structureel in hun schooldagen te integreren. Gedurende dit traject voeren we diverse metingen uit, zoals bewegingsmetingen met accelerometers en observaties in de klas en op het plein. Daarnaast verzamelen we ervaringen van ouders, docenten en schoolleiders. Het doel is om na het eerste jaar een proefweek te realiseren die aansluit bij de visie van de school. In de volgende jaren wordt de dynamische aanpak verder geborgd.

We kijken uit naar de voortgang van dit project en naar de toekomstige samenwerking met meer scholen!

Onze mensen

• Gezondheid en Sport