Dynamische schooldag in Appingedam - een geslaagde dag vol beweging en inspiratie
- Nieuws
Met veel enthousiasme kijken we terug op een succesvolle dag waarin beweging en leren centraal stonden. Het evenement trok zo’n 50 deelnemers, waaronder groepsleerkrachten, vakleerkrachten, schoolleiders en beleidsmakers.
De dag begon om 11:00 uur met een inspirerend schoolbezoek. In Kindcentrum Olingertil, bestaande uit CBS De Citer en OBS Jan Ligthart in Appingedam, konden deelnemers deelnemen aan een carrousel van vijf activiteiten. Onderwerpen zoals bewegend leren binnen en buiten, het gebruik van een Active Floor en het Motor & Learning Lab kwamen aan bod.
Tussen het schoolbezoek en het middagprogramma genoten we van een stadswandeling door Appingedam, onder het genot van prachtig weer. Na een gezamenlijke lunch heetten Rita Joustra en Andrea Evenhuis, directeuren van de scholen, iedereen welkom. Vervolgens gaf wetenschapsjournalist Mark Mieras een boeiende keynote over het belang van beweging in relatie tot leren, waarin zowel fysieke, sociaal-emotionele als cognitieve aspecten aan bod kwamen.
Inspirerende workshops
In de middag konden de deelnemers kiezen uit zeven workshops, waaronder:
Lancering nieuwe website en afsluiting
De dag werd afgesloten met een unieke live verbinding via Teams met evenementen in Groningen, Amsterdam en Maastricht. Tijdens dit moment werd de nieuwe website www.dynamischeschooldag.nl gelanceerd, die bedoeld is om scholen en gemeenten te ondersteunen bij het implementeren van een dynamische schooldag. Remo Mombarg (Hanze), Rita Joustra, Andrea Evenhuis en Johan Annema (programmamanager Beweegalliantie) lichtten het belang van deze website toe. Het evenement werd afgesloten met een informele netwerkborrel.
RAAK-Pro project: op weg naar de dynamische schooldag op maat
Naast het evenement zijn we gestart met een vierjarig RAAK-Pro project, in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam en Fontys, waarbij we werken aan een dynamische schooldag op maat. Dit jaar worden drie scholen gevolgd in het Noorden: de Abt Emoschool in Westeremden, de Schuthoek en Schuilingsoord in Zuidlaren. Deze scholen doorlopen een traject van drie jaar waarin ze strategieën ontwikkelen om beweging structureel in hun schooldagen te integreren. Gedurende dit traject voeren we diverse metingen uit, zoals bewegingsmetingen met accelerometers en observaties in de klas en op het plein. Daarnaast verzamelen we ervaringen van ouders, docenten en schoolleiders. Het doel is om na het eerste jaar een proefweek te realiseren die aansluit bij de visie van de school. In de volgende jaren wordt de dynamische aanpak verder geborgd.
We kijken uit naar de voortgang van dit project en naar de toekomstige samenwerking met meer scholen!
Lector Bewegingsonderwijs en Jeugdsport
Docentonderzoeker
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?