Nieuwe opleiding: Ad Online Contentcreator
- Nieuws
In september start de Hanze met een nieuwe opleiding, de Associate degree Online Contentcreator. Een tweejarige opleiding voor creatieve, nieuwsgierige doeners die zich willen onderscheiden in de digitale wereld.
Tekst: Loes Vader
De vraag vanuit het werkveld naar mensen die goede, creatieve en unieke content kunnen maken, was de aanleiding voor het Instituut van Communicatie, Media en IT om de Associate degree (Ad) Online Contentcreator te ontwikkelen. “Mensen die weten hoe je online content in kunt zetten, op welke platforms en kanalen en hoe je de content kunt meten”, legt Marloes Borgijink, coördinator en docent van de Ad, uit. “Contentcreatie is in het communicatiedomein een beetje een niche, maar wordt wel steeds belangrijker in de digitale wereld. Deze Ad stapt in dat gat. De studenten zijn na twee jaar klaar om als allround contentcreators het werkveld in te gaan.”
De Ad Online Contentcreator is een fulltime opleiding waarin studenten drie dagen in de week naar school gaan en twee dagen zelfstandig aan hun opdrachten werken. “De meeste Ad’s zijn deeltijdopleidingen, wij hebben ervoor gekozen om de studenten twee jaar binnenshuis te houden, maar ze komen wel vanaf dag één in aanraking met het werkveld. De opdrachten die studenten uitvoeren komen van echte opdrachtgevers, zoals RTV Noord, Concept7 en de gemeente Groningen.”
De Ad werkt volgens een nieuw onderwijsconcept. “Er staan altijd twee docenten voor de klas, met twee verschillende expertises. Het werkveld is geïntegreerd in het onderwijs door praktijkopdrachten, waarbij studenten ook leren werken met nieuwe digitale tools zoals AI. We werken met periodes van twee weken, zogenaamde tweeks. In iedere tweek werken studenten aan een praktijkopdracht. Stel een opdrachtgever wil straatfotografie voor social media, dan krijgen de studenten in die tweek de theorie en handvatten om de opdracht uit te voeren. Dat doen we in drie leerlijnen: ten eerste het MediaLab waar studenten theoretische kennis en vaardigheden opdoen op het gebied van grafisch ontwerp, fotografie, film en animatie. In de Maker Space, een open creatieve werkplaats, maken studenten concepten en opdrachten voor opdrachtgevers. In de derde leerlijn werken ze aan hun persoonlijke groei en professionele houding”, aldus Borgijink.
“Er is bij deze opleiding veel aandacht voor de persoonlijke leerreis van studenten”, benadrukt Borgijink. “Hoe ga je om met een opdrachtgever als je freelancer wilt worden, wat heb je nodig? Hoe solliciteer je? Ze schrijven geen scriptie en doen geen tentamens. Per semester leveren ze een portfolio op die helemaal gaat over hun persoonlijke groei en over hun eigen leerdoelen, inclusief de gemaakte producten. Met die portfolio kunnen ze straks het werkveld in, zodat opdrachtgevers zien: die kan ik met een opdracht op pad sturen.”
De opleiding is bedoeld voor creatieve, nieuwsgierige studenten, die niet willen dromen maar doen. Voor studenten die al een mbo-opleiding hebben afgerond en verder willen studeren of havisten die een creatieve en praktische opleiding zoeken. “Als je de Ad Online Contentcreator hebt afgerond en je wilt je toch verder verdiepen, kun je doorstromen naar drie bachelors: Communicatie, Communicatie en Multimedia Design en Commerciële Economie. Je kunt dan instappen in het derde jaar en je bachelor binnen twee jaar halen”, besluit Borgijink.
Wil je meer weten over de Ad Online Contentcreator?
Bezoek de opleidingspagina
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?