Maggy’s droomdebuut op Broadway

Maggy broadway

In 2017 kreeg Maggy van den Heuvel (28) de mogelijkheid om met een VSB-beurs naar New York te verhuizen. Op 28 augustus maakte de oud-student van Lucia Marthas, Institute for Performing Arts, haar debuut in de Tony Award-winnende musical Hell’s Kitchen op Broadway.

Tekst: Loes Vader

Het begon allemaal op de lokale dansschool in Houten. Haar passie en talent, keihard werken en enorme toewijding brachten haar via Amsterdam naar New York, waar ze nu nog iedere dag haar droom leeft. “Als kind danste ik in de Lion King. Dansen was altijd al mijn leven.”

Lucia en Ailey

Na de middelbare school besloot Van den Heuvel vol voor het dansen te gaan en bezocht ze met haar ouders open dagen bij dansscholen. “Toen ik Lucia zag wist ik direct: dit is de school waar ik naar toe wil.” Ze deed auditie en werd aangenomen. Het zaadje voor haar New Yorkse avontuur dankt Van den Heuvel aan een vriendin die een Ailey danser in haar zag. The Ailey School is één van de meest gerenommeerde moderne dansscholen van de Verenigde Staten. “Ik had geen idee waar ze het over had, maar toen ik de video van Ailey bekeek, klikte iets in mijn hersenen. Oh my god... zo wil ik dansen.”

Droom werd stappenplan

Van den Heuvel deed bij Lucia Marthas naast de uitvoerende opleiding de docentenopleiding en ze werkte aan haar droom: studeren in New York aan The Ailey School. Haar droom werd een stappenplan. “Wat moet ik doen, en hoe kom ik daar? Om naar New York te gaan heb je natuurlijk heel veel geld nodig. Een vriend tipte mij op beurzen, die ik in mijn laatste jaar van Lucia ben gaan aanvragen.”

Holland Dance Festival

Van den Heuvel deed auditie voor Ailey en kreeg zowel een VSB-beurs via de Hanze als een beurs van het Prins Bernard Cultuurfonds. Daarmee kon haar avontuur in New York beginnen. Ze volgde op de wereldberoemde New Yorkse dansschool lessen jazz, modern, hiphop, muziektheater en nog veel meer.  “In mijn laatste jaar op Ailey hebben we op het Holland Dance Festival in Den Haag opgetreden. Afgelopen juni rondde ik mijn laatste seizoen bij hun af en daarmee kwam de vraag: wat nu? Ik had geen jobs, maar ik wist dat het goed zou komen. Ik had vertrouwen.”

Auditie Hell’s Kitchen

En het kwam goed. Een vriendin tipte Van den Heuvel over een auditie van Hell’s Kitchen, de musical die is gebaseerd op muziek en teksten van Alicia Keys, met een semi-autobiografisch plot over haar jeugd in Manhattan in de jaren 90. “Ik dacht meteen: dit is zo tof! Ik studeerde een dans in, stuurde de video op en werd uitgenodigd voor de auditie. Die was ongelooflijk zwaar, maar ik kon niet opgeven. Het laatste wat je wilt laten zien is dat je moe bent. Ik werd direct zuur na die auditie, dat was iets wat ik in al die jaren nog niet had meegemaakt. Op Ailey dansten we van maandag tot en met vrijdag van tien tot zes, wat ook heel intens is, maar hier waren mijn benen na een uur al zo vermoeid.”

Vakantie swing

Een week later kreeg de Hanze-alumna bericht van de casting director. “We vonden je heel goed, maar zijn toch een andere kant op gegaan. Weer een week later kreeg ik een mail of ik interesse had en beschikbaar was om als vakantie swing in te vallen als een danser een blessure heeft of op vakantie is. In principe kan er van mij worden verwacht om alle dansers te coveren, maar tot nu toe ken ik één track, dans ik één danser. En ja, ik zing ook, ik kan wel wat noten vasthouden. Op Broadway moet je alles kunnen: dansen, zingen en acteren. Allemaal bij Lucia geleerd. En ze was erbij, ze is naar New York gevlogen voor mijn debuut!”

Alicia Keys

Van den Heuvel is razend enthousiast en ook diep geroerd door het verhaal van Hell’s Kitchen. De musical gaat over een tienermeisje dat opgroeit in Hell’s Kitchen, een buurt in het New Yorkse stadsdeel Manhattan. “Ze wil alles doen wat meiden in New York willen: op straat hangen en cool zijn met haar vrienden. Ze wordt verliefd op een jongen, een bucket drummer. Haar moeder ziet de problemen van de straat en probeert haar te beschermen voor de fouten ze zelf heeft gemaakt. Een typisch moeder-tiener-verhaal. Zoet, maar met een hele ruwe kant. Er is verdriet en ook een bepaalde lelijkheid. Het raakt mensen. Het raakt mij. De emotie die loskomt tijdens het dansen is ontzettend puur. Ik ben Alicia Keys-fan en om te dansen op haar nummers is magic. Alicia is heel erg betrokken bij de musical, bij de try-outs was ze er iedere dag bij. Ik heb haar uiteindelijk ook kunnen ontmoeten.”

Beyoncé

Hoe ziet Van den Heuvel haar toekomst, nu haar droom werkelijkheid is geworden? “Ik wil heel graag in de Lion King op Broadway dansen, omdat ik dat als kind heb gedaan. Ik zou ook heel graag op tour met een artiest willen gaan. Beyoncé staat bovenaan, ik weet zeker dat ze doorgaat tot ze niet meer kan. Het is ook een droom om meer campagnes te mogen doen voor top brands. Over tien jaar zie ik mezelf meer achter de camera, omdat ik heb gemerkt dat veel cameramensen niet echt weten hoe ze dans moeten vastleggen. Het lijkt me ook heel gaaf om terug te gaan naar Nederland en alle kennis en ervaring die ik heb te delen en uiteindelijk in de entertainmentindustrie te gaan werken.”

Luister naar je hart

Van den Heuvel lepelt tot slot nog aantal tips voor studenten op. “Maak je studie af. Als je meer kunt, altijd doen. Weet wat je wilt en laat je niet afleiden. Wees gefocust, maar sta ook open voor andere mogelijkheden die op je pad komen. Mogelijkheden waar je misschien niet op bent gefocust, brengen vaak de mooiste verrassingen mee. Wees niet bang om te falen. Als je de kans hebt, ga naar het buitenland. Luister naar je hart, dan kom je waar je uiteindelijk hoort te zijn.”

• Kunst en Cultuur