Guus Boer combineert studie Built Environment met volleyballen op hoog niveau

Guus Boer_Frank.jpg

Terwijl de ogen van de volleybalwereld vooral gericht waren op de Olympische Spelen in Parijs, werd er begin juli al op hoog internationaal niveau gevolleybald in Martiniplaza in Groningen. Student Built Environment Guus Boer was met Oranje onder 22 actief op het EK in Groningen en Apeldoorn en eindigde met Nederland op een knappe vierde plaats.

Fotobron: Frank Nab

Guus speelde met Oranje U22 drie poulewedstrijden in Martiniplaza. Na zeges op Hongarije (3-2) en Spanje (3-2) en een nederlaag tegen Polen (0-3), plaatste Oranje U22 zich voor de halve finale in Apeldoorn waarin het sterke Frankrijk de tegenstander was. “Ons doel was een podiumplaats te halen”, vertelt Guus. “Maar in de halve finale gingen we er tegen Frankrijk met 0-3 redelijk kansloos vanaf.”

In de strijd om de derde en vierde plaats trof Nederland opnieuw Polen. In tegenstelling tot de poulewedstrijd werd het nu wel een spannende strijd. “We stonden 2-0 in sets voor, maar verloren uiteindelijk met 3-2. Dat was wel echt jammer. Al ben ik ook wel blij met de vierde plek want dat is met Nederland nog nooit eerder gebeurd. Ik ben trots op hoe we het hebben gedaan als team.”

Nova Tech Lycurgus

In Martiniplaza speelde Guus op bekend terrein. Want sinds het afgelopen seizoen is de hal in de stad Groningen de thuishaven van zijn club Nova Tech Lycurgus. “Ik heb door een blessure niet heel veel in Martiniplaza zelf gespeeld”, laat Guus weten. “Ik was er natuurlijk wel bij, maar heb niet heel veel gespeeld. Dus het was zo’n een beetje de eerste keer dat ik voor behoorlijk wat publiek speelde in Martiniplaza.”

De selectie van eredivisionist Lycurgus is voor komend seizoen behoorlijk in kwaliteit toegenomen want de club wil zowel nationaal als internationaal een rol van betekenis gaan spelen. Guus kijkt uit naar het nieuwe seizoen dat voor Lycurgus op 22 september begint met een thuiswedstrijd tegen ZVH uit Zevenhuizen (Zuid-Holland).

Dwingeloo

Via het Talentteam in Papendal, waar hij drie seizoenen voor speelde, kwam Guus in de zomer van 2023 terecht bij Lycurgus. “Ik kom uit de buurt, uit Dwingeloo. Ik volleybal nog niet heel lang, maar toen ik eenmaal ging volleyballen was Lycurgus wel meteen een club waar ik voor wilde spelen. Dus was de keuze voor mij best wel makkelijk toen ik een aanbieding kreeg.”

‘Ik wil met Nederland heel graag naar de Olympische Spelen’

Naast het hoogste nationale competitieniveau met Lycurgus maakt Guus dus ook deel uit van Oranje onder 22. Zijn doel is om de stap te maken naar het grote Oranje. “Ja, daar ga ik zeker voor. Ik wil met Nederland heel graag naar de Olympische Spelen. De Spelen van 2028 in Los Angeles? Ja, dat zou echt top zijn. En qua club zou ik later graag naar een goed volleyballand gaan. Bijvoorbeeld naar Polen, Italië of Frankrijk.”

Built Environment

Mooie ambities. Die heeft hij ook zeker als het om zijn studie Built Environment gaat. “Voordat ik begon met volleybal, wist ik eigenlijk al wat ik wilde doen. Mijn oom is namelijk constructeur.” Voor Guus was het snel duidelijk dat hij maatschappelijk gezien ook die kant op wilde. Na een jaar in Arnhem Bouwkunde te hebben gestudeerd, maakte hij de overstap naar Lycurgus en meldde hij zich aan voor de studie Built Environment aan de Hanze. “Het is in het eerste jaar nog vrij algemeen met ruimtelijke ontwikkeling, civiele techniek en bouwkunde”, weet Guus. “Daarna kun je meer je eigen studierichting bepalen.”

‘Dit studiejaar heb ik vooral veel zelfstudie’

Via de studie Bouwkunde wist Guus dat de combinatie studie en topvolleybal niet eenvoudig is want topvolleybal vraagt veel trainingsuren. Daarom verdeelt hij het eerste studiejaar aan de Hanze over twee jaar. “Dan heb ik mijn propedeuse en ga ik kijken of ik elk volgend jaar nominaal kan doen. Het is nu zeker goed te combineren. Dit studiejaar heb ik vooral veel zelfstudie.”

Goede planning

De combinatie met volleyballen vraagt vooral een goede planning. “We trainen elke dag twee keer. ‘S ochtends en ’s avonds. Dus dan is het wel lastiger om naar school te gaan.” Toch voorziet Guus geen problemen. Met zelfstudie en goed overleg met zijn studiegenoten moet het allemaal kunnen lukken.

• Gezondheid en Sport
  • Techniek