Winnaar Graduation Ride: het creëren van een netwerk voor creatieve jonge vrouwen

Graduation Ride Zaneta.jpg
Zaneta & friends at graduation.JPG

Žaneta Mlčáková was een van de winnaars van de afstudeerrit. Samen met vrienden en familie werd ze 9 juli in stijl naar haar diploma-uitreiking gereden.

Tekst: Nathalie Meeuwsen
Foto's: Annemijn Touw

Žaneta wist waar ze voor tekende toen ze naar Nederland kwam. Acht jaar geleden was ze naar Nederland voor een uitwisseling tussen haar school in Tsjechië en een Nederlandse school. Daarna is ze ook nog verschillende keren op bezoek geweest. Toen ze hoorde over het studentenleven in Groningen en zich realiseerde dat ze hier samen met studenten van over de hele wereld zou kunnen studeren, besloot ze zich aan te melden voor het International Communication Programme aan de Hanze.

Het studentenleven

Haar eerste jaar was fantastisch, maar ook zwaar omdat ze begon tijdens het hoogtepunt van de Coronapandemie. Het grootste deel van het onderwijs vond online plaats. Maar omdat Groningen een studentenstad is, vond ze het toch erg gezellig met veel energieke mensen om haar heen. Tijdens het tweede jaar waren er nog wat coronabeperkingen, maar het was toch een geweldige ervaring, zegt ze: "Het was levensveranderend. Ik kreeg de kans om met een Erasmus-uitwisseling naar Parijs te gaan en ik heb een tijdje in Haarlem gewoond voor mijn stage. Het was beslist een avontuur, deze vier jaar."
Žaneta hielp ook mee bij verschillende Hanze Open Dag-evenementen, zowel online als op de campus. Ze vond het leuk om met studiekiezers te praten over de opleiding en wat je hier als student allemaal kunt doen.

Platform voor creatieve jonge vrouwen

Twee jaar geleden startte ze haar eigen merk, Lovable Concept. Het begon als een project dat uitgegroeid is tot een platform voor jonge vrouwen die handgemaakte items maken, zoals lingerie en accessoires. Ze wilde altijd al haar eigen onderneming beginnen, maar wist alleen niet echt wat het zou worden. Totdat ze een meisje ontmoette dat handgemaakte producten maakte die haar hulp vroeg met marketing en branding. "Dus het idee achter het platform was om meisjes met creatief talent te helpen."

Afstuderen in haar eigen bedrijf

Žaneta mocht afstuderen in haar eigen bedrijf, wat betekende dat ze haar eigen bedrijf als afstudeerproject mocht gebruiken. "Dat heeft echt geholpen, want ik had maar vier maanden de tijd om echt in de doelgroep te duiken en het hele onderzoek erachter te doen. Voorheen was het altijd een project dat ik erbij deed. Er was beperkte tijd. Vorig jaar was ik aan het studeren en soms tot twee uur 's nachts bezig om aan mijn project te werken."

Afstudeerproject

Žaneta's afstudeerproject "ging over hoe ik mensen kon aantrekken om bij Lovable Concept, mijn bedrijf, te komen werken. Niet alleen de meiden die de handgemaakte producten maken, maar ook potentiële partners. Het eindproduct was een landingspagina op de Lovable website die uitlegt wat Lovable kan betekenen, welke mogelijkheden en diensten het deelnemers biedt."

Naar aanleiding van deze opdracht werkt ze nu samen met een eventstylist uit Leeuwarden. Samen willen ze netwerkbijeenkomsten organiseren om creatieve en ambitieuze jonge vrouwen in Groningen te ondersteunen. De eerstvolgende is een picknick in Groningen op 21 juli.

Zie ook OOG nieuws

• Taal en Communicatie