Winnaar graduation ride: afstuderen op een houten speaker voor IKEA

Chris ikea

Chris de Wilde wordt helemaal in stijl naar zijn diploma-uitreiking gereden. Samen met zijn studievrienden van de ‘coolste tafel’ rijdt de student Industrieel Product Ontwerpen (IPO) donderdag 11 juli in een glimmend busje naar de Hanze. Hij won de graduation ride.

Tekst: Loes Vader

“Met de coolste tafel, zo noemen we ons vriendengroepje, de studie in stijl eindigen. Dat leek ons wel wat.” Chris de Wilde reageerde voor de lol op de oproep van de graduation ride op Instagram. “Toen kreeg ik bericht van de Hanze: leuk, dat gaan we doen!” Donderdag worden de vijf studenten opgehaald en in stijl met hapjes en drankjes naar de diploma-uitreiking gereden. En weer teruggebracht.

Uit mijn comfortzone

Chris woont tijdelijk bij zijn ouders in Burgum omdat hij net terug is uit Zweden, waar hij zijn afstudeeropdracht deed: een houten speaker ontwerpen voor IKEA. “De droom voor iedere productontwerper”, vindt Chris. Hij kreeg de smaak van het buitenland te pakken toen hij in het derde jaar op Erasmus uitwisseling naar België ging. “Dat was behoorlijk buiten mijn comfortzone, want Friezen zijn niet zo outgoing. De meeste Friese studenten wonen thuis. In het tweede jaar hadden we een student company-project, dat wonnen we en we mochten naar Riga, de hoofdstad van Letland. Daar was ik toen nog niet aan toe. Nu had ik het wel gedaan. Het doet echt wat met je, naar het buitenland gaan.”

Gek van IKEA

Chris houdt van alledaagse producten, toen hij stage kon lopen bij de HEMA in Amsterdam, greep hij die buitenkans. IKEA noemt hij helemaal een onrealistische droom, “want daar kom je niet binnen. En wie gaat er nou helemaal naar Zweden om stage te lopen of af te studeren? Maar ik wilde er heen! Als kind was ik al helemaal enthousiast van IKEA. Dat was zelfs een reden om Industrieel Product Ontwerpen te gaan studeren. Na mijn ervaringen in België en Amsterdam dacht ik: dit kan ik!”

Via de zijdeur

Voor zijn afstuderen moest Chris een product ontwerpen van het begin tot het eind. Hij moest aan de opleiding laten zien dat hij alle fasen van ontwerpen kan doorlopen. Die vacatures zijn er niet bij IKEA. Design internships zijn eigenlijk alleen beschikbaar voor studenten van Design Academies. Er solliciteren wel 300 à 400 studenten op. Chris kwam via de zijdeur binnen. “Via een bekende van een van onze docenten kwam ik in contact met een medewerker van IKEA. Die vond het leuk dat ik zo enthousiast was. Zo ging het balletje rollen.”

HÖRNBIT

Zijn stagebegeleider zit in het team dat speakers ontwerpt en Chris mocht er een van hout ontwerpen. “IKEA verkoopt alleen plastic speakers en ze vroegen zich af: kunnen we er ook een van hout maken, tegen welke uitdagingen lopen we aan, wat zijn de kosten en voor wie maken we hem?”  Het kost hem moeite, maar Chris mag niets vertellen over de functionaliteit van de speaker. Hij mag ‘m wel laten zien. Ook de naam mocht hij bedenken: het werd HÖRNBIT, dat betekent hoekstuk van een puzzel. Dat is het leuke van IKEA, je mag ook de naam bedenken voor je product.”

HÖRNBIT.jpg

HÖRNBIT is ontworpen in de Scandinavian Modern Style. Die kenmerkt zich door blond hout, 'je haalt de natuur naar binnen', eenvoud, speels, in primaire kleuren en duurzaam. “Wij zijn de generatie die écht duurzaam wil.” De vraag of we de HÖRNBIT straks aan de Sontweg kunnen kopen, moet Chris helaas ontkennend beantwoorden. “Maar ik heb een aantal uitvindingen gedaan waarvan IKEA er één of twee wil pattenteren. Dan ben ik de hoofduitvinder daarvan. Als we over een paar jaar houten speakers bij IKEA zien, zit daar mijn uitvinding in. Hoe gaaf is dat!”

Laatste puzzelstukje

Chris presenteerde zijn speaker voor IKEA en op school met een powerpoint, waarin hij de speaker zonder de blauwe hoek onthulde. In de laatste slide tuimelt het blauwe hoekstuk op zijn plaats. “Daarmee viel het laatste puzzelstukje van mijn puzzel om industrieel productontwerper te worden letterlijk op zijn plaats”, eindigt de kersverse productontwerper.

• Economie en Management
  • Techniek