Student Fysiotherapie Ronan Boers streeft naar olympische glorie

ronan boers

Drie jaar geleden kreeg Eythora Thorsdottir namens de Hanze een plek op de Olympische Wand van het ACLO Sportcentrum. De turnster studeerde aan de Lucia Marthas Institute for Performing Arts en was actief op de Olympische Spelen van 2016 in Rio en 2021 in Tokio. Wellicht dat student Fysiotherapie Ronan Boers in haar voetsporen treedt. De kersverse Nederlands kampioen op sprong hoopt op de Spelen van 2028 in Los Angeles.

Tekst: Emiel Venema

De Olympische Spelen van deze zomer in Parijs komen nog net te vroeg voor Ronan. Maar de Spelen over vier jaar in Los Angeles staan al rood omcirkelt. “Los Angeles is echt mijn doel”, beaamt Ronan. “Vooral omdat ik dan 25 jaar oud ben. Dat is een beetje de leeftijd waar je op je top bent, zeg maar. Dus daar streef ik wel naar.”

Goud op sprong

Ronan is als turner hard op weg om zijn ambitie waar te maken. Hij traint wekelijks gemiddeld ruim 27 uur en dat wierp onlangs al zijn vruchten af. Zo werd hij in Rotterdam Nederlands kampioen op het onderdeel sprong en won hij brons op de rekstok. “Sprong was wel een beetje mijn verwachting”, vertelt Ronan als hij terugkijkt op het voor hem geslaagde NK. “Rekstok was wel boven verwachting. Daarop had ik eigenlijk niet verwacht dat ik derde zou worden.”

De titel op sprong is voor Ronan de eerste nationale titel bij de senioren. “Ik heb afgelopen jaar vooral op sprong en vloer progressie gemaakt,” weet Ronan. “Dat ging in de meerkampfinale wel wat minder, maar ik heb echt stappen gemaakt. Vooral in de moeilijkheid. Dus daar ben ik heel blij mee. En ik ben ook sterker en fitter geworden.”

Topsport en studie

Turnen vraagt wekelijks een groot deel van de tijd van Ronan. Toch lukt het hem de sport te combineren met de studie Fysiotherapie aan de Hanze. “Het is best wel goed te doen. Ik communiceer vooral heel veel met mijn SLB'er, Marjanne Vaartstra. Over welke vakken ik het beste in welke periode kan volgen. Wat het beste in het schema past. En dat werkt eigenlijk best wel goed.”

Voor algemene vragen zoals over de topsportbeurs kan Ronan altijd terecht bij Caspar Mijlius, topsportcoördinator namens Fysiotherapie, en Arjan Taaij, algemeen topsportcoördinator van de Hanze. Maar als het over vakken gaat, heeft Ronan contact met Marjanne. Ronan: “Zij is het eerste aanspreekpunt wat betreft combinatie met school. Aan het begin van een periode heb ik meestal contact met haar omdat ik dan weet welke vakken ik moet volgen. En als ik tussendoor een keer een vraag heb, kan ik haar altijd mailen. Dat bevalt hartstikke goed.”

‘Ik ga nog steeds vol voor de meerkamp’

Ondanks dat springen de specialiteit is van Ronan, blijft hij zich ook richten op de andere turntoestellen. “Sprong en vloer zijn de toestellen waar ik de hoogste moeilijkheid op heb. Ik richt me echter ook op meerdere onderdelen. Ik ga ook nog steeds nog vol voor de meerkamp. Al weet ik ook dat er op sommige toestellen qua moeilijkheidsgraad nog wel wat winst valt te behalen.”

Wellicht levert het Ronan over vier jaar een plek op de Olympische Wand van het ACLO Sportcentrum op als hij daadwerkelijk naar de Spelen in Los Angeles gaat. Dan wordt hij de derde turner na Epke Zonderland en Eythora Thorsdottir. “Het zou echt supervet zijn als ik daar ook kom te hangen. Dat zou echt een eer zijn. Laten we hopen dat het lukt.”

• Gezondheid en Sport