Wielerkampioen Iris Schultinga weet sport en studie Verpleegkunde goed te combineren

Iris Schultinga.png

Het zoet van de overwinning smaakt naar meer. Dat geldt zeker voor een sporter. Vorig jaar pakte derdejaars studente Verpleegkunde Iris Schultinga de eindzege in de Wielermeerdaagse Noordenveld-Westerkwartier door in de laatste etappe in De Wilp solo over de finish te komen. Onlangs deed Iris dat kunststukje nog eens dunnetjes over in het Twentse Agelo. Het leverde haar het Regio Kampioenschap Noord op.

“Dat is natuurlijk wel de mooiste manier, solo over de finish komen”, vertelt Iris als ze terugkijkt op haar winnende race in het Regio Kampioenschap Noord. De renster van de Noordelijke Wielervereniging Groningen (NWVG) had er niet echt op gerekend aangezien ze er net twee koersdagen in België op had zitten. Maar al vroeg in de koers kwam Iris in een kopgroep van vijf terecht, samen met haar clubgenootje Sanne Westra. Die kopgroep bleef uit de greep van het peloton.

“Als kopgroep werkten goed samen”, aldus Iris. “Ik zei tegen mijn teamgenootje: ‘als we gaan sprinten, dan doen we dat voor jou.’ Want zij is nog wel iets rapper en ik had daarvoor dus ook al die andere koersdagen in België gehad. Ik was niet zo heel fris meer.” Twee ronden voor het einde besloot Iris toch aan te zetten op een klimmetje. “Ik trok even vol door. Toen merkte ik dat het niet makkelijk werd dichtgereden en ze niet dichterbij kwamen. Op dat moment voelde ik de pijn niet meer en kreeg ik vleugels zeg maar.” Achter Iris eindigde Sanne Westra als tweede wat de zege nog mooier maakte.

Zomer wielrennen, winter schaatsen

In de zomerperiode zit Iris op de fiets, in de winterperiode op de schaats. “Dan rijd ik marathons. Afgelopen seizoen ben ik daar voor het eerst mee begonnen. Daarvoor schaatste ik vooral langebaan. Het spelletje van de schaatsmarathons komt best wel overeen met het spelletje van het wielrennen”, legt ze uit. Want in beide disciplines speelt het ploegenspel een belangrijke rol.

‘Gaaf om tussen de profs te rijden’

Het leverde haar vorige winter in de beloftencompetitie één keer een tweede plaats op. “Dat was wel een grote verrassing.” Komende winter hoopt ze die prestatie op zijn minst te evenaren. “Ja, die podiumplek smaakt wel naar meer”, beaamt iris. “Het is leuk om ook wat meer om het klassement mee te gaan doen. Dus ook vaker in de finale. Dat zijn wel mijn ambities.”

Tour de Feminin in Tsjechië

Voor het zover is, is Iris de komende maanden natuurlijk eerst nog actief op de racefiets. Zo deed ze kort na het succesvolle regiokampioenschap mee aan de Tour de Feminin in Tsjechië. Een vierdaagse etappewedstrijd met profs. “Vorig jaar waren we daar ook. Het is heel gaaf om tussen de profs te rijden en een beetje te klimmen en te dalen. Het is echt een grote wedstrijd”, weet Iris.

Tijdens het NK op de VAM-berg eindigde in het peloton als 26e en wist haar ploeggenote Manon de Boer de titel in de wacht te slepen. “De VAM-berg ligt mij wel. Als het een zware koers is, dan kom ik meestal wel goed tot mijn recht”, weet Iris. Daarnaast kwam ze in actie op het NK tijdrijden in het Brabantse Steenbergen waar ze tussen de profs 35e werd.

Studie Verpleegkunde

Naast het wielrennen en schaatsen heeft Iris ook de studie Verpleegkunde waar ze in het derde jaar zit. “Het sporten en de studie gaat goed samen. Tot nu toe heb ik alles in één keer gehaald. Ik heb van jongs af aan goed leren plannen en communiceren en dat helpt mij nu. Ik heb veel contact met mijn SLB'er en de meeste mensen in mijn klas weten dat ik sport.”

Op een drukke sportieve periode zoals deze, bereidde ze zich al goed voor. Iris: “Als ik van tevoren weet dat er een drukke periode aankomt, dan communiceer ik dat en dan kan het zijn dat ik net even iets eerder of op een ander moment een opdracht doe. Dat is alleen maar fijn.”

• Gezondheid en Sport