The Energy Case: wie vermoordde Antward Formic?

Honours project of the year

Tijdens het Honours Festival of Talent op 4 juni won The Energy Case de prijs Project of the Year. Vijf tweedejaars Creative Media & Game Technologie wonnen 750 euro met het mysterie rond de moord op groene wetenschapper Antward Formic.

Tekst: Loes Vader

Jeremy Koeleman, Bjorn Klein Ligtenberg, Kris Petrova, Lorenzo Tondo en Maksim Mihaylov zijn een internationaal groepje tweedejaars Creative Media & Game Technologie. “Bjorn en ik komen uit Nederland, Kris en Maks uit Bulgarije en Lorenzo uit Italië”, vertelt Koeleman. “Alleen Lorenzo volgt het honoursprogramma van onze opleiding, maar we werken met z’n allen aan The Energy Case.”

Cool idee

In het eerste jaar konden de studenten kiezen uit een opdracht van een niet bestaande klant. Jeremy, Bjorn, Maks, Kris en Lorenzo kozen voor een opdracht over energietransitie van de ‘gemeente Groningen’. Koeleman: “We hebben als eerste onderzocht: wie weten er het minst over energiegebruik en over de energietransitie? Dat bleken studenten te zijn. Ze weten niet hoeveel energie ze gebruiken, wat het kost en hoe vervuilend fossiele energie is. The Energy Case maakt je bewust van energiegebruik en de transitie naar schone energie.” Klein Ligtenberg vult aan: “Van de opleiding kregen we een goede beoordeling op ons idee en op ons prototype. Daar hield de opdracht voor school op, maar wij kregen veel positieve reacties en we vonden het zelf ook zo’n cool idee dat we er verder mee zijn gegaan.”

Detective Dec

The Energy Case is een detective schietspel met in de hoofdrol Dec, detective Dominic Decker. Alle karakters zijn robotinsecten. Dec is een robotmier. Koeleman: “Ook robots hebben energie nodig om te leven en dat vonden wij een mooie weerspiegeling van de werkelijkheid. Het mysterie draait om de moord op Antward Formic, wetenschapper en boegbeeld van groene energie, die zijn eigen lichaam aanpast om groene energie aan te kunnen. Wie heeft Formic vermoord en waarom? Wie wil de energietransitie stoppen? Formics partner Phila Beelinski, een robotbij, denkt dat er een complot achter de moord zit. Dec gaat op onderzoek uit. Door de game krijg je inzicht hoe anderen denken over energie. Van mensen die protesteren tegen klimaatverandering tot mensen die zich er niets van aantrekken. Terwijl je het mysterie van detective Dec oplost, leer je keuzes maken.”

Steam

De studenten verwachten de game in december 2024 uit te brengen. Ze zijn nu nog bezig om alle puntjes op de i te zetten. Klein Ligtenberg: “Het is de bedoeling dat The Energy Case uitkomt op Steam, dat is een online platform voor computerspellen. Je kunt het spel voor een paar euro downloaden. We brengen de game uit in hoofdstukken, zodat we van dat geld dat we verdienen het mysterie verder kunnen ontwikkelen.”

Novakstudios

De prijs van Honours komt goed uit. “De eerste 100 euro van onze prijs gaat naar de Steampagina en we gaan ons inschrijven bij de Kamer van Koophandel. We zijn bezig met het opzetten van een bedrijf in games met een doel: Novakstudios. We hopen dat we met The Energy Case indruk op de markt kunnen maken. Onze grote droom is games maken en ervan leven. En we willen van betekenis zijn, met onze games de wereld een beetje mooier maken”, eindigt Koeleman.

Bekijk de trailer van de game

Wil je meer weten over Novakstudios?

Bezoek de website

• Gedrag en Maatschappij