Hanzestudenten winnen Self Driving Challenge

2024-06-14_RDW_SDC_2608.jpg
Self driving challenge auto.jpg

Studenten Software Engineering Matthijs Hooijer, Lars Knol, Luc van Dijk en Michel Gerding hebben 14 juni overtuigend de Self Driving Challenge gewonnen. Het voertuig van de Hanzestudenten wist als enige alle uitdagingen succesvol uit te voeren.

Tekst: Jan Willem Kerssies
Fotobron groepsfoto: Self Driving Challenge

De Self Driving Challenge is een project van het RDW, de organisatie die de registratie van gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen verzorgt, waaraan verschillende universiteiten en hogescholen deelnemen. Tijdens de finaledag op het testcircuit van het RDW moesten er zes uitdagingen succesvol worden uitgevoerd: starten bij groen verkeerslicht, snelheidslimieten, stoppen en starten bij verkeerslicht, zebrapad met voetgangers, inhaalmanoeuvre en fileparkeren. “Wij namen met vijf andere teams deel aan de gesloten klasse”, begint Matthijs Hooijer te vertellen. “Dan levert het RDW een kartvoertuig en zorgen wij voor alle software. We hebben als enige team alle opdrachten volbracht.” De eerste poging mislukte nog voor de Hanzestudenten omdat er een usb-kabel niet goed zat. Bij de tweede poging was het meteen raak en werden alle opdrachten succesvol uitgevoerd. “De zes testen moeten na elkaar gedaan worden, waarbij het de bedoeling is dat je zover mogelijk komt. Als je een onderdeel niet haalt, moet je opnieuw beginnen”, aldus Hooijer.

Robuust systeem

“We hebben allerlei losse systemen ontwikkeld en dat samen laten werken als één geheel”, vertelt Lars Knol over de kracht van de software voor de auto. “We hebben bijvoorbeeld een systeem voor objectenherkenning en één dat ervoor zorgt dat het voertuig binnen de lijnen blijft rijden.” Er zaten in het ontwerpproces enkele spannende momenten, vertelt Hooijer. “Voor ieder testmoment zaten we met gekruiste vingers of de softwareonderdelen ook daadwerkelijk werkten. De inhaalopdracht en het inparkeren waren de twee spannendste momenten. Na het inhalen was het vooral even spannend of het voertuig ook weer terug ging naar de rijbaan.” Andere teams ontwikkelden in mindere mate een modulair systeem voor de verschillende uitdagingen. Zorgde dat voor de overwinning? Knol: “Ik weet niet of dat ervoor gezorgd heeft dat we gewonnen hebben. We wilden vooral een zo robuust mogelijk systeem maken van hoge kwaliteit. Wij hebben naar het grotere geheel gekeken. Dat is wel risicovoller omdat het meer tijd kost om te ontwikkelen.”

Op verschillende momenten hebben de studenten het voertuig kunnen testen op het testcircuit van het RDW. Knol: “Je krijgt per testmoment anderhalf uur de tijd. In totaal hebben we zo’n tien testdagen gehad. Helaas zijn er de nodige testmomenten afgelast door het slechte weer. Je probeert op zo’n dag de finaleopdrachten na te bootsen en je bekijkt of alle systemen ook daadwerkelijk werken. De verbeterpunten probeerden we vervolgens voor de volgende test op te lossen.”

Inspiratie voor auto-industrie

Zijn de systemen van de Hanzestudenten nu ook te gebruiken voor echte auto’s? Hooijer: “Er zijn onderdelen die gebruikt kunnen worden door de auto-industrie, maar dan moeten deze systemen natuurlijk nog wel verder ontwikkeld worden. Maar een inspiratie kan het zeker zijn. Onze software maakt bijvoorbeeld gebruik van drie camera’s waar we één beeld van maken zodat we van bovenaf op de weg kunnen kijken. Daar ontwikkelden we een kalibratiesysteem voor. Dat is iets wat momenteel niet openbaar beschikbaar is. Ons kalibratiesysteem berekent hoe de camera’s moeten draaien om er één beeld van te maken. Vervolgens berekent het kalibratiesysteem ook hoe de camera’s gedraaid moeten worden om beelden van bovenaf te krijgen. Het mooie is dat we door het systeem ook precies kunnen zien wat de afstand is tot een obstakel.”

Stagemogelijkheid

De Self Driving Challenge is een stagemogelijkheid vanuit de Digital Society Hub (DSH), vertelt Hooijer. “Je bent veertig uur per week bezig en soms nog wel wat meer. We studeren allemaal Software Engineering aan de Hanze. Het voordeel van ons team is dat de ene student een achtergrond heeft in computer vision en de andere in Internet of Things (IoT). We vullen elkaar goed aan en iedereen heeft zijn eigen expertise.” De studenten zijn dankbaar voor de steun die ze hebben ontvangen van de DSH tijdens de stageperiode. “Ze hebben onder meer iedere week een auto beschikbaar gesteld zodat we konden testen in Lelystad en ons voorzien van een goede werkplek. We hebben nog geen groot feest gehad, maar dat komt nog wel. We moeten eerst vrijdag nog wat verslagen inleveren”, besluit Hooijer.

• Exact en Informatica