Samenwerking Uganda Christian University on hold

Zernike Campus - Van OlstBorg.jpg

Dit voorjaar hebben we besloten om een van de lustrumdoelen, het ondernemerschapscentrum van de Uganda Christian University (UCU), stop te zetten. De toen mogelijke verscherping van een anti LHBTQ+ wet in Uganda, maakte dat we de inzet van dit ondernemerschapscentrum als goed doel voor ons lustrum niet meer passend vonden. Onze uitgangspunten op het gebied van diversiteit en inclusie staan hierin te ver uit elkaar. We hebben toen aangegeven de ontwikkelingen in Uganda in de gaten te houden voor mogelijke gevolgen voor onze samenwerking.

De afgelopen weken zijn er verschillende ontwikkelingen geweest in Uganda. De anti LHBTQ+ wetgeving is inmiddels verscherpt. De Nederlandse overheid verbindt consequenties aan de samenwerking met Uganda naar aanleiding van de wet die is doorgevoerd. Ook als Hanze hebben we besloten om de samenwerking met UCU on hold te zetten. Dit heeft gevolgen voor de activiteiten die binnenkort gepland staan. Dit betekent dat zowel de summerschool als de medewerkersreis niet door zullen gaan. Deelnemers van de medewerkersreis en de summerschool zijn hierover geïnformeerd.

De komende tijd houden we de situatie en ontwikkelingen in Uganda nauwlettend in de gaten. In deze context zijn we ook met UCU in gesprek. Dit onderstreept nogmaals het belang van het gesprek dat we binnen de Hanze gaan voeren over internationale samenwerking in het algemeen en hoe we willen omgaan met situaties waarin onze waarden niet of onvoldoende overeenkomen met waarden van samenwerkingspartners.