Zonneauto Green Thunder gaat voor de wereldtitel

  • Nieuws
zonne-auto.jpg

Top Dutch Solar Racing onthulde op vrijdag 16 juni met trots de nieuwe zonneauto Green Thunder. Het raceteam bestaat uit studenten van de Hanzehogeschool Groningen, Rijksuniversiteit Groningen, NHL Stenden, Alfa College en Noorderpoort. Green Thunder doet in oktober mee aan de Bridgestone World Solar Challenge. 'Het doel is wereldkampioen worden, maar dan wel samen als één team.'

De zelfgebouwde zonneauto kan waarschijnlijk een snelheid van 130 kilometer per uur halen. Aangezien de studenten in Australië uitsluitend op zonne-energie gaan rijden, is het de kunst om deze energie zo effectief mogelijk in te zetten. De zonneauto is dan ook zo ontwikkeld en gebouwd dat deze zo aerodynamisch, licht en efficiënt mogelijk kan rijden. 

De verschillende onderdelen van de zonneauto zijn door studenten zelf ontwikkeld. ‘Door zo veel mogelijk zelf onderdelen te maken, weten we zeker dat alle verschillende onderdelen naadloos op elkaar aansluiten. Hierdoor werkt het geheel super efficiënt en wordt de auto zo licht mogelijk’, vertelt Micha van Beek, technisch manager van het studententeam. ‘Daarnaast hebben we echt een aantal toffe innovaties. Denk bijvoorbeeld aan alle elektronica die we zelf hebben gemaakt. Je kunt de onderdelen uit de winkel halen of ergens bestellen maar dan heeft het niet de eigenschappen waar we naar op zoek zijn.’

Innovatieve onderdelen

De meest innovatieve onderdelen van de auto zijn onder andere het gebruik van een nieuw type batterij die in staat is om met veel minder gewicht toch dezelfde hoeveelheid energie op te slaan. De body is nog aerodynamischer dan voorheen. De Green Thunder maakt gebruikt van super efficiënte zonnepanelen met een coating om meer licht te vangen. Daarnaast is het voortuig uitgeruist met een elektromotor die een rendement van 96 procent heeft terwijl dit bij een normale auto motor rond de 32 procent ligt. 

3000 kilometer

In de Bridgestone World Solar Challenge racen studententeams met zonneauto’s zo’n 3000 kilometer door Australië. De wedstrijd start op 22 oktober in Darwin en eindigt na een week in Adelaide op 29 oktober. In het team zitten in totaal 13 studenten van de Hanzehogeschool. Top Dutch Solar Racing bereidt zich momenteel voor op het vertrek naar Australië. Met name voor de coureurs is dat een belangrijk proces: zij zitten straks een paar uur per dag in een kleine ruimte, met temperaturen die kunnen oplopen tot wel 50 graden. Ze bereiden zich voor met fysieke en mentale trainingen. Daarin krijgen ze bijvoorbeeld hulp van topsportcoaches en diëtisten. Ook hebben de coureurs hard gewerkt aan hun voertuigbeheersing. Aan de auto zelf wordt nog gewerkt. Om de auto nog helemaal veilig en betrouwbaar te krijgen, moet er nog veel getest worden. De testen vinden onder andere plaats op het TT Circuit in Assen en bij de RDW in Lelystad. 

Wereldkampioen

'We gaan met het team een hele drukke periode in, het gereed maken van de zonneauto voor Australië maar ook alle logistieke- en communicatieperikelen eromheen’, zegt teammanager en student Technische Bedrijfskunde Rick Eichelsheim. 'Ik probeer het team in goede banen te leiden om ervoor te zorgen dat we samen met z'n allen als eerste over de finish komen in Adelaide. Het doel is wereldkampioen worden, maar dan wel samen als één team.'

Over Top Dutch Solar Racing

Top Dutch Solar Racing is een interdisciplinair studententeam waarin studenten van het mbo, hbo en wo samenwerken aan het bouwen van een zonneauto. De zonneauto wordt gebouwd in samenwerking met overheden, bedrijven en onderwijsinstellingen in Noord-Nederland. Het team werd in februari 2017 opgericht door een groep studenten van de Hanzehogeschool met als doel een bijdrage te leveren aan innovatie en duurzaamheid en om kennis te verbreden. Het studententeam dat in 2023 meedoet aan de Bridgestone World Solar Challenge is inmiddels de derde lichting van ambitieuze studenten.

Interessegebieden

  • Techniek

Thema's