Inspiratiesessie de kunst van positief leiderschap in het basisonderwijs
- Evenement
datum
starttijd
eindtijd
Rietland Zuidwolde
locatie
Deze bijeenkomst wordt verplaatst naar het voorjaar van 2025. De concrete datum vind je binnenkort op hanze.nl en schoolpleinnoord.nl.
Ben je geïnteresseerd in onze inspiratiebijeenkomsten en wil je op de hoogte worden gehouden? Laat het ons weten door een mail te sturen naar Maruya Schotanus via adres [email protected].
Inspiratie voor leerkrachten en (bouw)coördinatoren die een loopbaanstap willen zetten en startende schoolleiders
Als schoolleider zet je leiderschap in om het team, de leraren en hun omgeving te laten excelleren met als doel het beste te halen uit de kinderen. Persoonlijk leiderschap staat hierin centraal. Maar ook eigen persoonlijkheidskenmerken, jouw vaardigheden, capaciteiten en jouw persoonlijke ethiek, spelen een belangrijke rol.
Alles valt en staat met de mensen die samen met jou de juiste richting op willen. Maar hoe doe je dat? Hoe geef je inspirerend leiding in het basisonderwijs? Hoe zorg je voor een prettig werkklimaat, een goed onderwijsklimaat met prima resultaten, een collegiaal team, samenwerking, ouderbetrokkenheid en hoe ga je om met verschillende gedragsstijlen?
Leidinggeven, iets voor jou?
Ga je oriënteren op inspirerend leiderschap, gedragsstijlen en positieve psychologie. Maak kennis met de schoolleidersopleidingen van de Hanze.
Meld je aan voor onze inspiratiebijeenkomst ‘De kunst van positief leiderschap in het onderwijs’ op 21 november. Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Aanmelden kan via dit formulier.
Plaats: Rietland, Zuidwolde
Datum: donderdag 21 november
Tijd: 16.30 – 19.30 uur
Programma
16.00 – 16.30 uur
Inloop
16.30 – 17.30 uur
Wat een geluk: positieve psychologie werkt! | Door Agnes Schilder
De positieve psychologie wordt ook wel de wetenschap van geluk genoemd. Deze stroming in de psychologie stelt zich ten doel een productief, zinvol en plezierig leven te hebben waarin je zowel aandacht hebt voor je eigen welbevinden als dat van anderen. Het gaat daarbij niet over wat ‘leuk’ is maar over dat wat we als samenleving belangrijk vinden, over onze waarden en visie op wat goed is om te doen en wat belangrijk is op de lange termijn. De afgelopen 20 jaar is er veel studie gedaan naar vragen als: wat draagt bij aan ons geluk, ons succes en gevoel van welbevinden? Wat maakt dat mensen goed kunnen presteren en niet opbranden? Wat maakt dat we innovatief zijn en ondernemend in plaats van passief en risicomijdend? Wat mogen leidinggevenden van medewerkers verwachten als het gaat over persoonlijk leiderschap en bevlogenheid? Welk type leiderschap hoort daar bij?
17.30 – 18.30 uur
Warme maaltijd
18.30 – 19.30 uur
Disc en een Wereld van Verschil | Door Leo Hans
We kijken allemaal door onze eigen bril naar de wereld om ons heen en wat we zien herkennen we als de waarheid. Hoe zit dat dan met mensen die iets anders zien? Waarom gedragen we ons daardoor allemaal anders? Leo Hans neemt je mee om op een andere manier naar gedrag te kijken en te ervaren in een 'Wereld van Verschil' op negen vierkante meter. Hopelijk vind je jouw hoofdstad en zie je de wereld om je heen in een nieuw perspectief en ga je zelfs op reis!
19.30 – 20.30 uur
Informele afsluiting met koffie thee en een toetje. Mogelijkheid om kennis te maken met (gast)docenten van de Hanze schoolleidersopleidingen en lesmateriaal in te zien.
Agnes Schilder is psycholoog, spreker en coach en als docent verbonden aan diverse onderwijsinstellingen waaronder de Hanze, NHL Stenden en AOG School of management. Ze is zeer geïnteresseerd in de positieve, toegepaste en Aziatische psychologie, Positieve Gezondheid en hoogbegaafdheid bij volwassenen en vertelt daar graag over.
Leo Hans houdt van eenvoud. Dat ontdekte hij toen hij op latere leeftijd de Pabo deed. “De ontwikkeling van basisvaardigheden sprak me enorm aan. Je begint als het ware weer helemaal overnieuw. Toch wist ik weinig over mezelf, als mens. Waarom deed ik de dingen op een andere manier dan de andere studenten? Waarom waren groepsopdrachten vaak een bron van ergernis? Waarom doen kinderen in de klas de dingen op hun eigen manier? Het duurde lang voordat ik het antwoord hierop wist. Na een turbulente tijd voor de klas waarin ik mezelf aardig heb uitgedaagd kreeg ik de kans om nog eens een stap te maken. Mijn ontwikkeling tot coach en een ondernemerstraject waren de perfecte bouwstenen om de uitdaging aan te gaan.”
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?