Promotie Ad Hendrickx

• Locatie

Academiegebouw Rijksuniversiteit Groningen

locatie

Ad Hendrickx verdedigt op woensdag 25 september om 11.00 uur in het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen zijn proefschrift “Exploring lymphedema, from practice to research and back”.

Ad Hendrickx is fysiotherapeut in ziekenhuis Nij Smellinghe Expertisecentrum Lymfvasculaire Geneeskunde in Drachten en internationaal expert op het gebied van fysiotherapie bij lymfoedeem. Vanuit zijn klinische ervaring heeft hij onderzoek gedaan naar verschillende aspecten bij de fysiotherapeutische behandeling van lymfoedeem: compressie na een knieartroplastiek operatie, relatie obesitas en lymfoedeem, ontstaan en beloop van lymfoedeem na een operatie i.v.m. borstkanker, en de toegevoegde waarde van een nieuwe uitkomstmaat het ”Subjective Health Experience-model”.

Vanuit de Hanze heeft Ad zijn onderzoek uitgevoerd binnen het lectoraat Healthy Ageing, Allied Health Care and Nursing. Het begeleidingsteam bestond uit prof. dr. Cees van der Schans (Hanze/UMCG), dr. Wim Krijnen (Hanze) en dr. Robert Damstra (Nij Smellinghe).