Frank Mohr Institute X Sounds of Music

• startdatum

• einddatum

• Locatie

Academie Minerva (locatie Blockhouse)

locatie

Van 31 oktober t/m 5 november vindt het festival Sounds of Music plaats. Ook het Frank Mohr Institute is onderdeel van het programma. In de MADtech studio op onze Blockhouse locatie vind je een presentatie door componist en kunstenaar Zeno van den Broek. Daarnaast worden de resultaten van een 2daagse hackaton met MADtech studenten gepresenteerd en is docent Jan Klug te vinden in het Grand Theatre met een VR-installatie.

Music Lab: Componist en kunstenaar Zeno van den Broek - Exploring Electronics

Dinsdag 31 oktober om 14:00 uur, studio MADtech/Blockhouse (gratis entree)

Zeno van den Broek verkent als componist en kunstenaar de ingewikkelde relatie tussen mens en technologie. Met een achtergrond in de architectuur laat hij de rijkdom van onze ruimtelijke ervaring zien en horen. Zijn audiovisuele ingrepen zorgen voor verstoring van onze gewoonlijke interactie met een omgeving. Hij wil ons daarmee tegelijkertijd losbreken uit onze routines in de omgang met technologie in ons dagelijks leven. Zeno van den Broek beschikt over  een eigenzinnige artistieke taal. Minimalistische sinusgolven, lijnen, ruis en rasters spelen in zijn composities een hoofdrol, zoals ook in het op de woensdagvond in het festival door Slagwerk Den Haag gespeelde MA(N)CHINE. In deze presentatie op het FMI geeft hij een beeld van zijn werken en ideeën.

LIVE @SIGN: S.Å.T.E. 2ND CUT

Vrijdag 3 november vanaf  16.00 uur, SIGN (gratis entree)

In 2nd cut draait het om de cut-ups van de legendarische New Yorkse Schrijver Wiiliam Burroughs, o.a. bekend van zijn iconische roman Naked lunch. Akim Moiseenkov componeert experimentele elektronische muziek en alternatieve pop met een melancholische inslag. Hij zoekt voor zijn verhalen de dwarsverbanden tussen muziek, theater en literatuur.

Tijdens een 2-daagse hackathon onder leiding van componist en elektronische tovenaar Akim Moisenkov maakten de studenten van MADtech kennis met Akims artistieke praktijk en tools, maar ook met de context van Burroughs en zijn cut-up techniek. In een snelle opeenvolging van brainstormen, prototypen en bouwen bedachten de studenten hun eigen experimentele installaties, die zullen worden gepresenteerd in Sign gallery tijdens de tentoonstelling Sounds of Music. Met werk van Sara Elzinga, Ål Nik, Thordur Hans Baldursson en Enrica Arbia.
Naar website

MUSIC LAB: VIRTUAL BODIES IN SONIC SPACE – Jan Klug (docent MADtech)

Woensdag 1 november – Grand Theatre Bovenzaal – in tijdsloten van 45 min. tussen 12.00-21.30 uur

Wat gebeurt er als je samen met anderen een compleet nieuwe wereld kan samenstellen? En hoe maak je contact met iemand zonder het gezicht of de identiteit te zien?

In deze VR-Installatie van kunstenaar/ scenograaf Chantalla Pleiter samen met mediaprogrammeur en muzikant Jan Klug, stap je met drie andere deelnemers een ruimte binnen waarin de grenzen van de realiteit worden verlegd. Maak via een VR-bril met geluid als taal, contact en dompel je onder in een wereld vol innovatieve technologie. Hoe klinkt je kennismaking met een ander en kun je vruchtbaar samenwerken om een eigen geluidswereld te scheppen

Over Sounds of Music
Soundsofmusic festival is van 31 oktober - 5 november in Groningen

Wat is er mooier dan live de allernieuwste muziek beleven? Soundsofmusic 2023 beantwoordt deze vraag door Groningen zes dagen lang te veranderen in de stad van muziek van nu. Internationale topmusici en aanstormend talent over de hele wereld bieden minimale klassieke muziek, elektronica, alternatieve pop en jazz met spoken word speciaal voor de nieuwsgierigste oren.

• Kunst en Cultuur