‘De International Classroom brengt studenten uit verschillende culturen samen’
- Onderwijsproject
Sinds 2019 volgen studenten van de Nederlandstalige en Engelstalige opleiding Fysiotherapie samen het vak Living Anatomy in de International Classroom. Rondom tien behandeltafels staan duo’s studenten uit tientallen verschillende landen. Ze leren niet alleen in het Engels waar alle spieren, gewrichten en zenuwen zitten, maar leren ook over elkaars culturen en verbreden hun blik. Docenten Marjo Blok en Jesús Díaz Merino vertellen over dit mooie project, dat studenten leert om breder te kijken dan hun eigen context.
Marjo vertelt over het begin van de International Classroom: ‘Voordat dit project startte, bestonden de Nederlandstalige en Engelstalige variant van de opleiding naast elkaar. Er was dus weinig interactie tussen studenten van beide varianten. Met name vanuit de internationale groep klonk ook wel het geluid dat ze het lastig vonden om te integreren.’ Vanuit zijn eigen ervaring als Internationale student kan Jesús Diaz dat beamen: ‘Ik mistte zelf heel erg het contact met de Nederlandse studenten.’ Op een kleurrijke kaart vol punaises is te zien waar alle studenten vandaan komen. Al die verschillende culturele achtergronden zorgen volgens Marjo en Jesús voor een inspirerende en leuke leeromgeving. ‘Dit is heel anders dan les krijgen óver culturele verschillen. In de International Classroom ervaar je zelf hoe dat is.’ Al kan dat in het begin ook wel spannend zijn.
Dat je als student aan een Nederlandstalige opleiding ineens een vak in het Engels moet volgen kan voor sommige studenten best wel spannend zijn. Maar ook dat is heel waardevol.
Jesús vertelt: ‘Over het algemeen hebben Nederlandse studenten een goed niveau van Engels. Natuurlijk is het een uitdaging, ook voor docenten. Ga je uit je comfortzone? Ja zeker, maar dat levert ook veel op. Heel veel studenten willen buitenlandstage lopen, dan is de International Classroom een heel goede manier om te beginnen. Alle artikelen die je moet lezen tijdens de opleiding zijn ook in het Engels, dus je moet zelf ook alle Engelse termen kennen.’
Behalve dat je dus alle belangrijke anatomietermen in het Engels leert ontwikkel je als student tijdens de International Classroom ook een bredere blik. Verschillende lichamen, verschillende voedselpatronen, verschillende sporten. Maar ook verschillende soorten humor, manieren van uitleggen en verschillende gezondheidszorgsystemen. Leren van andere culturen, elkaars taal beter leren spreken. Studenten en docenten zijn heel enthousiast over de International Classroom. Marjo vat het samen: ‘Met zo’n diverse groep samen in contact zijn en samen met de stof bezig zijn maakt de anatomieles een stuk uitdagender en interessanter. En het levert je soms ook nog een mooie vriendschap of een leuk vakantieadres op.’
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?