EduSTA draagt bij aan docent­ontwikkeling voor duurzaamheids­onderwijs

  • Onderzoeksproject
HH 6 juni 2013 36.jpg

Het Lectoraat Leren in de Leergemeenschap participeert in het Europese Teacher Academy project EduSTA, dat staat voor: Academy for Sustainable Future Educators. Het doel van EduSTA is tweeledig: de ontwikkeling en de erkenning van duurzaamheidscompetenties van docenten.

Samen met vier andere kennisinstellingen in dit Erasmus+ project uit Finland, Zweden, Tsjechië en Spanje werkt de Hanze aan de ontwikkeling van de competenties. Hiernaast staat de erkenning van die docentcompetenties aan de hand van digitale badges (deelcertificaten) centraal. Looptijd van het project: december 2022 - juni 2025. Op deze projectpagina vind je informatie over de ontwikkeling van de badges en de pilots die daarop volgden. De ervaringen, inzichten en producten geven je hopelijk een goed beeld van het project EduSTA. 

Ervaringen ESD Atelier en Badges

Foto bij video Edusta.jpg

In deze video vertellen Projectleider Elles Kazemier en Projectmedewerker Corine Seelen over het opgezette programma en de doorontwikkeling hiervan. Docentonderzoeker Doreen van Wieren en Programmamanager Joanne Boonstra delen hun ervaringen met het ESD Atelier en het behalen van de badges.

EduSTA webinar over de Hanze pilots (december 2024)

De projectleider van de Hanze EduSTA pilot, Elles Kazemier, presenteerde de Hanze pilot op 10 december 2024 in de EduSTA webinar voor een internationaal publiek.

Online bronnengids Onderwijs voor Duurzame Ontwikkeling i.s.m. HanzeMediatheek

Deze online gids verwijst naar relevante Nederlandstalige en Engelstalige bronnen voor HBO-docenten die zich inzetten voor onderwijs voor duurzame ontwikkeling. De bronnengids is tot stand gekomen in samenwerking met de HanzeMediatheek die de Library Guide beheert.

Naar de LibGuide!

EduSTA blogs op Hanze intranet en EduSTA website (pilotperiode 2024)

Hier kun je een aantal van onze blogs lezen, gepost op Hanze-intranet gedurende de pilotperiode in 2024. En lees hier een blog over het framen van duurzaamheidsuitdagingen als problemen die moeten worden opgelost, gedeeld via de EduSTA website.

EduSTA microbadges (video's over totstandkoming badges, 2023)

De partners van het Erasmus+ consortium EduSTA ontwerpen en valideren in gemengde teams, met vertegenwoordiging uit Finland, Spanje, Tsjechië, Zweden en Nederland, een constellatie bestaande uit 9 microbadges (deelcertificaten). De badges zijn bedoeld voor docenten in Europa die hun professionele competenties verder willen ontwikkelen om onderwijs voor duurzame ontwikkeling te versterken.  
 
Door het gezamenlijk ontwikkelen van de microbadges versterken de teams ook hun eigen competenties en omarmen ze de complexiteit die verschillende talen, culturen, contexten en behoeften met zich meebrengen. Ben je benieuwd wat we hebben geleerd over duurzaamheidsonderwijs, over onszelf als docent-onderzoeker en de uitdagingen om duurzaamheidsonderwijs te realiseren? Bekijk dan hier de video's die we hebben opgenomen over het ontwikkelen van de EduSTA badgeconstellatie tijdens de consortiumbijeenkomst in 2023 bij de Hanze. 

Video's per badge

Fotoverslag consortiumbijeenkomst in Groningen (november 2023) 
In november 2023 hadden we de tweede Consortiumbijeenkomst. We hebben een uitgebreid fotoverslag geschreven.

Naar het fotoverslag

Elles Bulder bij Consortium Edusta.jpg

Met dit project dragen we vanuit onze maatschappelijke betrokkenheid als hogeschool bij aan de Sustainable Development Goals (SDG's). Zie voor overall-projectinformatie de EduSTA website.

Projectleider