Hanze_Jongen-drumstel.jpg

Talentgericht werken - Autisme in de klas

Ieder kind is in principe talentvol, mits als talentvol benaderd. Om het potentieel om te kunnen ontwikkelen aan te spreken, is het belangrijk dat professionals die werkzaam zijn in het onderwijs (leerkrachten, onderwijsassistenten, zorgverleners, etc.) oog hebben voor tekenen van talentvol gedrag, bijvoorbeeld enthousiasme, nieuwsgierigheid, exploratiegedrag, diepte van verwerking, creatief denken en het ontlokken van steun aan de omgeving.

In het lectoraat Jeugd, Educatie en Samenleving – leeropdracht Diversiteit in Leren en Gedrag richten we ons binnen de ASS-lijn (Autisme Spectrum Stoornis) op het ontwikkelen van kennis over hoe kinderen met (kenmerken van) autisme hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen op school. We geloven dat ieder kind het vermogen heeft om te leren. De focus ligt op het helpen van leerkrachten om de verborgen talenten van kinderen met autisme te ontdekken, terwijl ze ook hun eigen vaardigheden ontwikkelen om deze leerlingen goed te begeleiden.

Op deze pagina vindt u diverse materialen, video's en achtergrondinformatie om passend onderwijs te bieden en uw professionele vaardigheden te versterken, zowel individueel als in samenwerking met anderen.

Contact